Koleksi Gambar

Sunday, January 17, 2016

Roadshow Tesco Taman Midah Cheras

Hari ini saya duty di Tesco Taman Midah. Baru sahaja tadi saya melayan 'customer' Melayu. Orang utara juga lalu saya pon bantai cakap utara. Kalau kat rumah lidah saya susah nak sebut pelat Kedah kerana menyesuaikan dengan lorat Melaka. Kalau tidak kena buli dengan suami saja.

Oklah. Saya nak cerita bagaimana saya melihat masalah apabila berurusan dengan karenah sesetengah masyarakat.

Saya namakan pelanggan ini Mr Utara. Mr Utara tidaklah serius ingin membeli dari pengamatan saya. Mempunyai kereta Citra ( harga jual balik rendah bagi model ini, tapi kalau selepas 10 tahun masih ok).

Mr Utara meminta saya cekkan harga keretanya sedangkan saya telah bagi harga anggaran . Oklah saya turuti kehendaknya . Beralih pula cerita pinjaman kenderaan selepas selesai masalah trade in. Ooo , bila saya cadangkan buat sahaja pinjaman Islamic Mr Utara kata tinggi pula. Buat apa kita nak bergelumang dengan riba balas saya pula.

Mungkin suara saya agak tinggi tetapi sesuailah dengan tingkah laku Mr Utara yang menyusahkan saya call panel saya. Bil saya tentu berjalan, mengganggu pula Mr Robert , pakcik 'used car' saya.

Pengajarannya di sini wahai kawan-kawan, jika anda tidak serius mahu perkhidmatan saya sebagai konsultan jualan janganlah membuang masa dan wang ringgit kami. Kami hanya mahu berurusan dengan mereka yang mahu membeli perkhidmatan kami sahaja.

Skeptikal masyarakat pertengahan beginilah sikapnya kerana suka bercakap perkara yang sia-sia.

Ubahlah sikap. Hargai kami jika mahu kami menghargai anda dikemudian hari.

Saya juga golongan pertengahan tetapi apabila memasuki bidang ini saya menilai setiap tingkat masyarakat mempunyai karenah yang tersendiri. Tak percaya masuklah bidang saya.

No comments:

Post a Comment