Koleksi Gambar

Saturday, December 28, 2013

Terasa

Saya ada dua seterika. Satu saya beli selepas seterika saya yang pertama tertinggal di kampung. Yang di kampung pula fizikalnya berat hadiah daripada pelanggan kereta saya , seorang guru sekolah di Muar.
Dua dua mempunyai peragai masing masing. Tidak boleh tersalah adjust kepanasan, akan rosaklah pakaian yang diseterika. Masuk yang pagi ini entah pakaian yang keberapa sudah dirosakkan.
Hari ini saya perlu bersiap pergi ke kenduri kahwin di Kuala Kangsar Perak. Baju kurung saya seterika dengan penuh sentimental tetapi tidak fokus. Kerana saya terlalai sedikit, baju cantik saya rosak teruk dek kepanasan. Memanglah hati saya kecewa sangat sangat. Stok baju kurung saya bukanlah banyak mana. Dalam hati terfikir, perkara nak jadi kenalah redha. Saya beritahu suami yang sedang melayan tidur. Seperti dijangka, baju baru yang dibeli 3 bulan lepas menjadi sebab saya dibebel. Dah tahu salah sendiri saya diamkan diri.
Rasa sayu dan sedih pula. Perasaan saya sejak dah tua ni memang cepat terasa. Dalam pada itu macam macam terfikir. Tak nak ke Kuala Kangsar lah. Takde baju lainlah, rasa 1000 sangkaan dan perasaan.
Secara kesimpulannya memang saya perasa dan terasa. Sudahlah rasa kecewa kehilangan baju cantik, kena bebel pula. Emmm huhu.

Friday, December 27, 2013

Imbas kembali..Wajah ibu mengandung

Perasan perut dah naik.
Imbas kembali.....
1. Gambar satu, ketika ini saya sudah mengalami simpton mengandung seperti lapar, mengidam dan penat
2. Perut dah naik
3. Dari sisi perut saya
4. Seri muka. Yang pasti maintain tembam.

Imbas kembali....Wajah2

Gambar first
Hari nak keluarkan telor. Sempat pose.

Gambar kedua
Sebelum disuntik ubat bius

Gambar ketiga
Time ni baru nak pergi ppum untuk pemindahan telor yang sudah disenyawakan

Gambar keempat
Orang kata jangan buat kerja berat. Saya nak hilangkan boring dengan tampal plastik cermin dan tampal kertas dinding. Pantang saya buat sendiri ialah jangan memanjat

Gambar kelima

Sah positif mengandung

Gambar keenam
Pengorbanan suami tak nak susahkan isteri... masak maggi

Toleransi

Contoh toleransi
Makan sepinggan.
Suami isteri dengan rela hati berkongsi apa yang dimakan. Saya pada masa awal perkahwinan dahulu selalu juga mengganggu suami dengan apa yang ada didalam pinggannya. Dalam masa menyesuaikan diri suami saya agak kurang senang mungkin kerana memikirkan perutnya sendiri masih lapar dan belum mencapai kepuasan sepenuhnya dalam menikmati makanan.
Setelah sering diganggu oleh saya yang tidak kurang nafsu makannya, kini suami tidak lagi mengomel. Kami sudah boleh berkongsi apa sahaja makanan. Mungkin suami sudah faham sikap saya, dia pula sudah ditraine begitu sejak awal usia perkahwinan dan sudah menemui titik persamaan. Slogan saya disini, perkahwinan adalah perkongsian.

2. Tidak berkira
Dalam perkahwinan kita tidak boleh berkira. Jika ada perasaan begitu pasangan mungkin akan berasa kurang senang dan turut berkira sama. Ada masanya kita tidak berkecukupan dari segi kewangan dan harta benda . Petua saya , susah senang belajarlah berkongsi bersama. Didalam jiwa juga perlu ada perasaan merasai cukup apa yang ada.
Saya memuji sikap suami saya yang bersederhana dalam perbelanjaan tetapi tidak pula lokek dalam memberi. Jika permintaan saya  menjurus kepada pembaziran, saya diajar menapis dalam membuat keputusan.
Kita hendaklah cuba menjadi diri sendiri. Janganlah gaji seciput cara belanjanya seperti orang mampu sangat sangat.
Kuasa minda mengajar saya memahami kesusahan bagaimana setiap sen diperolehi. Oleh itu saya mencuba sedaya upaya supaya tidak membazir dan berhemah dalam berbelanja.

3. Tidak mengabaikan orang tua
Seringlah mengingatkan pasangan supaya tidak mengabaikan ibu bapa baik dari segi kewangan dan keperluan. Ingatlah, tanpa ibu bapa tidak mungkin kita berjumpa pasangan kita yang memberi makna didalam hidup ini.
Secara peribadi saya amat menyayangi kedua belah pihak ibu bapa baik mertua mahupun ibu bapa saya sendiri. Saya suka melihat pasangan saya bertanggungjawab terhadap ibu bapa. Sebagai isteri saya akan sedaya upaya mengingatkan supaya tidak lupa menjalankan tanggungjawab.
Siapakah yang mahu melihat wang habis tidak berbaki, hidup kucar kacir dan berasa tidak cukup. Jadinya, cara untuk tidak keputusan sumber ialah dengan menjaga kebajikan ibu bapa. Mencari berkat melalui cara ini adalah suatu ibadat juga.
Sikap kita yang tidak berkira dengan ibu bapa pasangan memberi nilai tambah sebagai pasangan ideal yang sejati. Ibarat kata rasa tanggungjawab kita memberi pasangan kita lebin menghargai kita.

* penulisan adalah mewakili pendapat dan gaya hidup penulis (saya).

Perceraian

Tahun 2013 saya telah melihat perceraian demi perceraian yang berlaku disekeliling saya. Lebih memilukan mereka yang rapat dengan saya yang mengalaminya. Lebih ralat lagi pasangan , mereka berdua turut mengenali saya.

Saya juga sudah memahami ragam selepas perceraian. Jangan kata saya buta menilai pemikiran lelaki dan wanita kerana saya lebih dulu pernah melalui pengalaman perceraian dalam keluarga saya.

Biasalah jika bersuami isteri, manusia sanggup berkongsi apa sahaja dengan pasangan dari segi harta atau anak anak, malangnya selepasa perceraian boleh pula wujud dendam, balas membalas dan tidak mahu berkongsi lagi. Lebih menyedihkan pasangan sudah tidak memahami kesusahan atau bebanan yang ditanggung pasangan lain. Biasanya yang berat memikul ialah isteri kerana mereka ini sudah kehilangan tunggak utama penyumbang kewangan keluarga. Lebih menyedihkan jika isteri dari awal lagi tidak bekerja dan mendambakan kerjaya ikhlas dan berkebajikan sebagai suri rumah. Mereka ini melaksanakan tugas dirumah seperti memasak, mengemas, membasuh dan menjaga anak atas dasar kasih sayang, tanggungjawab dan pergorbanan sebagai isteri .sayangnya harapan yang dibina kecundang bukan atas kehendak sendiri apabila perceraian menjadi titik akhir dalam perhubungan rumahtangga.

Saya dirujuk sebagai konsultan yang tugasnya memberi nasihat , mendengar masalah dan cuba memberikan pandangan. Saya sarankan mereka membuat keputusan dari hati dan bukan semata mata taklid cadangan saya. Pada saya mudah yang amat, pendapat dan perlaksanaan dari diri sendiri lebih afdhal dengan risiko yang akan kita terima. Saya mahu bertanya kepada anda, anda puas hati atau tidak sekiranya anda menerima musibah daripada keputusan atau cadangan orang ketiga berbanding anda sendiri membuat keputusan? Hanya anda yang tahu jawapannya.

Rakan saya berpisah dengan suami mereka baru baru ini kerana antara puncanya
1. Suami mahu berkahwin lain
2. Suami ikut jantan lain
3. Sihir

Masalah yang timbul selepas itu

1. Penjagaan anak
2. Nafkah
3. Harta sepencarian

Solusi yang saya cuba berikan
1. Motivasi
2. Berbincang
3. Lupakan
4. Bertolak ansur
5. Turunkan ego
6. Redho
7. Berjaga jaga

Semoga tulisan ini sedikit sebanyak menyampaikan ilmu berkenaan rumahtangga daripada penulisan saya. Jika gusar atau tidak setuju, maafkanlah saya  kerana mungkin kelemahan saya menyampaikan maksud atau pandangan secara berhikmah.

* tulisan dan pandangan ini mewakili situasi pasangan yang terlibat dalam masalah perceraian ketika ini, masa ini dan yang saya kenali. Diluar sana malah ada yang lain cara pendekatan dan penyelesaian. Lebih banyak yang bertolak ansur diluar sana tetapi kita sering bertemu dengan situasi yang tidak sempurna seperti situasi yang saya tuliskan. Maaf jika ada yang terasa.

Ucapan terima kasih

Sehelai baju yang saiznya kecil saya tukar setelah mendapat saiz yang sesuai. Warna dan corak atau jenis material sudah mendapat green light daripada suami. Memanglah selama ini secara rasminya dialah QC atau pegawai pengesahan bagi setiap pakaian saya. Mungkin setengah orang yang lain berfikir tak bebas memilih tetapi bagi saya ini lagi mudah kerana saya tidak perlu pening kepala membuat keputusan memilih corak, warna atau apa apa pun, hanya penat menerai sahaja.
Sampai di rumah dan selepas beberapa ketika ketika didapur saya teringat untuk mengucapkan terima kasih tetapi belum berkesempatan kerana terlupa. Tiba dihadapan ruang tamu suami bersuara
Suami: tak ucap terima kasih pun.....
Saya: terima kasih ye awak.... saya memang nak ucap terima kasih tadi tapi terlupa...

Sebenarnya dalam hubungan suami isteri pada pendapat saya kita haruslah ada perasaan ingin menghargai dan dihargai. Suami mengharapkan keperihatinannya dan pengorbanan dihargai isteri, dalam masa yang sama isteri pula janganlah lokek untuk menunjukkan rasa penghargaan. Biasakan menunjukkan perasaan menghargai kerana rewardnya selepas itu berbaloi baloi. Antaranya
1. Suami akan lebih suka memberi
2. Suami tidak berkira
3. Dapat pahala
4 . Menambah kasih sayang terhadap pasangan

Ilmu tentang rumahtangga terlalu luas. Bukanlah kekayaan menjadi sumber kebahagian sahaja tetapi sikap bertolak ansur, menghargai dan saling menghormati merupakan antara kunci kunci kebahagiaan.

Tetapi jangan hairanlah jika ada suami isteri yang malu untuk mempraktiskan kerana menganggap ini cara mereka asalkan hati masing masing tahu bahawa mereka menghargai tetapi tidak diluahkan. Terserah kepada keselesaan masing masing kerana manusia ini komplikated. Berbeza cara penerima, pemikiran , cara didikan dan juga pandangan.

Tetapi bagi saya dan suami, kami selesa menunjukkan kasih sayang dan penghargaan demi menjaga keharmonian hubungan.

Tuesday, December 24, 2013

Nelson mandela mati
10.12.13

Saturday, December 21, 2013

Allah Maha Baik

Sesungguhnya orang yang menjaga baik diri kita dan melayani sebaik mungkin menimbulkan ikatan kasaih sayang dan ingatan yang mendalam kita terhadapnya. Allah memberikan rahmatNya dan nikmat yang tidak terhingga dengan mengurniakan mawaddah didalam rumahtangga orang-orang yang ikhlas menjunjung perintah Allah, Rasulullah dan taat kepada suami serta yang berlaku baik terhadap isterinya. Begitu juga Allah yang maha Baik menyuruh setiap anak menghormati kedua ibu bapanya dan kita dilarang bercakap ah sekalipun. Didalam Al Quran juga Allah Taala mendidik manusia supaya berfikir tentang susah payah ibu mengandungkan kita selama 9 bulan, kemudian disusukan sehingga 2 tahun. Kaum adam pula mempunyai peranan mencari dan memberi nafkah serta berlaku baik kepada pasangan dan ahli keluarga.  Sesungguhnya Allah mahukan yang terbaik untuk hambanya dan memberikan yang terbaik.

Friday, December 20, 2013

Batu meriyan

Semalam gugur secara rasmi, hari ini ikut spekulasi mak , saya sakit batu meriyan pula. Puncanya saya basuh kereta awal pagi, lepas tu saya drive bawa mak sekali ke Ppum. Cek dengan doktor, scan, rahim didapati kosong dan tak perlu buat dnc. Ikut nasihat doktor, bulan 4 ni proceed ivf balik. Kalau nak mengandung cara normal agak sukar sedikit sebab mungkin fungsi peranakan kurang peka kerana saya sudah 2 kali menjalani rawatan laporoskopic iaitu operation buang atau sedut cyst melalui tebukan kiri dan kanan rahim.
Saya pakai kasut tinggi, kemudian panjat tangga pula 2 tingkat. Balik saya singgah Agrobank Cheras. Kemudian bank in duit orang. Kemudian naik tingkat 2 rumah suria dengan  kasut tinggi 2 inci.  Di rumah suria mawaddah naik atas saya. Ada terasa tekan rahim sikit.
Balik rumah saya bergegas nak masak tapi terbantut sebab saya sakit bahagian faraj. Terasa sesuatu menyucuk keluar bila berdiri dan menyucuk kedalam bila berbaring.
Mak cakap saya buat kerja sampai tak pantang.
Lalu jadi satu kerja suami saya nak risau dan jaga saya pula.
Satu lagi... saya bru dapat info bahawa batu meriyan tu macam tombong juga. Huhuuu.
6 disember 13

Ziarah orang sakit

Dikunjungi saudara mara selepas keguguran.  Masih ceria.

Air tangan suami

Kepada orang sakit.

Sakit dan nikmat

2 ke 3 hari ini saya mengidap sakit ari ari yang serius. Semalam bermula pukul 2 pagi ke atas saya sudah mengadui sakit. Sakit seperti senggugut tetapi lebih lagi.
Secara kebetulan atau takdir saya memang memakai modes berubat yang dibeli dari seorang rakan , manalah tahu boleh memudahkan saya menjalani proses keguguran.
Suami yang bergegas pulang membuat air penawar bagi mengurangkan kesakitan dengan izin Allah.
Sakit yang saya hidap memang terlalu sakit. Menangis dan merintih, kalau boleh mahu meraung. Terfikir juga , nak buat iui sakit, operate cyst sakit juga, buat hsg sakit, buat ivf pun kena alami sintom yang menyakitkankan juga sebelum dan selepas.
Kemuncaknya, saya dan suami sudah berkira kira mahu ke ppum. Tetapi sebelum keluar rumah, saya sudah rasa sesuatu keluar dari faraj. Ketulan sebesar buah kismis, lalu saya menahan suami dari terus ke hospital. Tunggu dan lihat apa seterusnya. Kemudian masih sakit, bagai ada sesuatu yang menekan dipangkal faraj dan dubur. Saya cuba teran, itupun spontan dan terasa sesuatu yang besar keluar. Oh apa lagi?
Jawapannya, ketulan sebesar penumbuk bayi yang keluar. Saya tunjuk pada suami. Rasa sakit hilang tetapi sengal sengal sedikit biasalah,  diikuti darah yang mengalir laju dan mencurah juga daripada biasa. Mungkinkah darah ini yang memberi tekanan sehingga memaksa ketulan keluar dengan jayanya.
Esok Saya ada temujanji di ppum. Mungkin akan ditangguhkan dahulu sehingga darah betul betul keluar.

5 Disember 13

Fakta ..05 september 13  start ivf ( period hari pertama)....5 disember gugur...genaplah 3 bulan.

No internet

Sekarang internet tak top up lagi. Mungkin apabila entri ini dipaparkan , tulisan ini sudah back dated. Hari ini bersamaan 2 Disember 2013 , hari Isnin. Jika hari bekerja ini adalah hari pertama pada minggu pertama bulan penamat tahun ini. Tetapi hakikatnya, ini ialah hari yang kedua jika kita menyusuri makna Isnin itu sendiri. Bulan 12 di sini , di Malaysia ini, khususnya di ibu kota ini cuacanya mendung dan hujan. Bunyi hujan syahdu dan sungguh sentimental  mengikat kaki dari keluar rumah. Jika berbaring, bunyi hujan menjadi halwa telinga yang mendendangkan sayu, indah, menggamit kenangan serta mendodoikan. Syukur atas nikmat tuhan yang tidak terhingga.
Tiada talian internet sebenarnya memberikan saya satu peluang yang saya tunggu tunggu. Mungkin saya akan bercuti lama, membiasakan diri dengan ketiadaan internet dalam 2 ke 3 bulan. Bebas dari facebook, bebas dari google, bebas nak search itu search ini atau bebas survey kerja dari internet.
Semoga bermula dari hari ini dan minggu minggu mendatang menjadi motivasi, menuntun semangat baru serta memberi saya peluang untuk memajukan diri sendiri.

Juadah Petang

Petang adalah waktu yang ditunggu-tunggu oleh saya. Manakan tidak, menanti rakan berbual, rakan bergaduh, rakan bermanja dan rakan mengadu itu dan ini kembali ke sarang. Siapa lagi, suami sayalah, en. Nasri bin Mat Nasir. Kebiasaanya suami akan bermain ping pong dan bolasepak dahulu sebelum pulang membuatkan waktu sampai kerumah berenjak sehingga Magrib. Sebagai isteri , saya cuba memahami dan memberi peluang kerana ini adalah waktu riadah yang amat bermanfaat bagi kesihatan tubuh badan.
Kebiasaannya apabila suami mahu bertolak pulang atau sedang memandu kereta untuk kembali kerumah, dia akan menghubungi saya mengadu lapar dan bertanya ada apa-apa yang boleh dimakan sebagai isyarat saya menyediakan sesuatu. Biasanya saya sudah tahu dan cuba sedaya upaya menyediakan juadah petang yang bertepatan dengan citarasanya. Sudah pasti kuih muih manis tidak termasuk didalam senarai kerana tidak bertepatan selera suami dan menurut kajian yang pernah saya baca kebanyakan lelaki juga begitu.Pernah juga saya kemalasan, tiada idea dan kekurangan bahan sehingga saya menyediakan jemput-jemput bilis setiap petang. Walaupun bahan minima tetapi setaraf hidangan hotel pelangi di bandar Muar (perasannya saya ) Teringat lagi saya jemput-jemput bilis yang mempunyai kulit mewah bersalut bilis garing. Kadang kala bahan paling minima hanya tepung , garam dan sedikit perasa dan bilis yang banyak sebagai melengkapi ramuan resepi saya.
Suatu hari di suatu petang suami saya call seperti biasa:
Suami: awak dah masak ke?
Saya: baru nak masak....
Suami: jangan buat jemput jemput bilis lagi, jemu la...
Saya:  hahaha....
( sampai macam tu sekali).

Hari ini mulut kami penat mengunyah kebab ciptaan saya. Konsep: kreatif dengan apa yang ada tetapi standard baham macam kat kedai.
( haha, masuk bakul angkat sendiri lagi).

Monday, December 9, 2013

Rasa sakitnya selepas gugur

Di sini saya mahu menggambarkan kesakitan yang saya alami ketika mengalami keguguran.

Sebelum keguguran
Start pukul 3 pagi saya sudah mengalami sakit sakit seperti senggugut.  Nak gambarkan kesakitan itu lebih berganda dari senggugut.  Kalau senggugut boleh saya gambarkan perut kita seperti kain yang diperah. Ari ari saya mula menanggung kesakitan. Dimana ari ari? Di sekitar bawah pusat dan kebawah. Mulut saya asyik mengaduh sakit sahaja. Tangan pula asyik menyapu bawah pusat sahaja. Suami saya yang disebelah pula asyik menenangkan saya. Sekejap sekejap dia tepuk saya .  Saya juga tahu, setiap kali saya mengerang, hati dia pun tak tenteram melihat atau mendengar rintihan saya. Tetapi memanglah sikap suami saya apabila saya sakit, dia yang akan susah hati dan tidak senang duduk dek kegelisahan.

Pukul 8pagi
Kesakitan hilang sebentar. Saya sempat seterika baju suami saya. Selepas suami ke tempat kerja, saya bertungku dengan menggunakan sisa sisa panas seterika tadi. Kemudian saya beralih ke tempat tidur. Rupanya kesakitan tadi kembali merajai. Saya tertidur tetapi kesakitan kerap mengganggu. Saya duduk salah, saya baring salah saya menonton tv pun salah. Tiba tiba saya teringatkan ikan dan ayam yang belum bersiang dan belum dibasuh. Saya takut bakteria tidak baik membiak didalam bahan mentah yang tidak selesai itu. Beberapa bulan lepas, Malaysia dikejutkan dengan kematian para tetamu sebuah majlis  kenduri di utara tanah air kerana kuman bakteria dari lauk ayam sambal yang disediakan. Dari apa yang saya dengar, ayam itu dibiar mentah lama kemudian baru digoreng. Goreng pula tidak terlalu masak kemudian disimpan keesokannya barulah disira dengan sambal. Bakteria tersebut bernama Semolina.
Ketika membasuh ayam dan ikan, ari ari saya dan saluran faraj terasa sakit yang teramat sangat. Saya menangis dalam menahan kesakitan berseorangan . Siksa betul nak habiskan membasuh ayam dan ikan ini. Saya kemudiannya kembali kebilik dan berbaring tetapi kesakitan ini membuatkan semua tidak kena. Saya sms suami mengadu sakit.

Pukul 12 tghari lebih
Tak lama suami saya pulang dan melihat saya tidak duduk diam lalu suami sarankan saya bersiap ke hospital. Dalam kepala saya memikirkan nurse ppum yang saya panggil kak mas ada menitip pesan supaya pergi ke bahagian kecemasan jika ada mengalami kesakitan .  Saya juga sedia faham bagaimana saya mahu menunggu giliran di sana dalam keadaan menanggung sakit yang tak tertahan.
Tak lama selapas suami menghidupkan enjin kereta saya rasai sesuatu keluar daripada bawah saya.
Saya panggil suami dan tunjukkan, terus suami mematikan enjin, Objek kecik sebesar isi kerang keluar. Bentuknya memanjang dan keras. Tak tahu saya mengandaikan itu bahagian mana. Jangkaan saya, mungkin tiada lagi kesakitan. Tetapi jangkaan saya sungguh meleset apabila saya dapati kesakitan datang lagi. Kali ini saya tawaf kesana kemari. Saya sakit dan gelisah. Suami saya menasihati supaya duduk setempat. Di sofa saya terfikir kenapa saya sakit sangat, adakah sakit ini seperti sakit senggugut yang lega dari azab selepas saya berjaya membuang air besar. Fikiran begitu memberi tindakan spontan saya meneran secara tidak sengaja.
Lalu.... rasa panas, lembik dan besar melalui pintu keluar faraj. Sesuatu jatuh dan tertahan di permukaan tuala wanita. Saya pantas kebilik air dan melihat isinya. Ia seperti karung sebesar penumbuk bayi yang baru lahir. Saya panggil suami dan tunjukkan. Suami tidak terkata apa melainkan kesyukuran kepada Allah Taala. Hilang sakit yang saya tanggung.
Gambarannya seperti bergerigi. Saya cuba mencari objek seakan bayi tetapi tidak berjumpa .
Kalau ikutkan perasaan ingin tahu mahu saya gunting karung dan melihat apa isi didalam. Tetapi perasaan itu tersekat kerana rasa seriau dan juga rasa hormat akan sebahagian daripada tubuh badan saya yang gugur.

Kesudahannya suami menanam 'bayi' yang ditakdirkan gugur mengikut kebiasaan orang tua tua. Cerita ini tidak habis disini kerana selepas itu saya mengidap sakit keguguran pula.

Friday, November 29, 2013

Despatch

Semalam saya jadi runner . Hantar nasi maqlubah orang. Bekerja untuk isi masa lapang.
Awal lagi saya dah mohon kebenaran suami .
Oklah, bila kita bekerja dengan orang kita akan belajar.

Positif
1. Tauke baik hati, tak banyak komplain.
2. Tauke ada timbang rasa.

Negetif
1. Tauke tak fokus
2. Terlalu banyak aktiviti luar yang berkait dengan orang lain.

Penghantaran
Saya sebenarnya malas betul nak hantar ke shah alam semalam.
Sepatutnya penghantaran selepas sebelum habis waktu pejabat untuk mengelakkan jem. Sikap saya, saya akan budget masa supaya saya tidak terperangkap dalam kesesakan lalu lintas.
Tetapi semalam sebab kelemahan saya untuk tidak menolak permintaan orang, saya pergi juga walaupun hati didalam menolak sekeras kerasnya.

Susahnya nak cari duit bagi orang yang jadi kuli ni.
1. 4.30 adalah waktu hampir kemuncak kesesakan lalulintas kerana orang keluar pejabat.
2. Sewaktu passing barang hantaran saya dan pelanggan terpaksa berurusniaga didalam hujan lebat.
3. Minyak ke bawah paras 50km .langsung hilang penunjuk bacaan meter.
4. Terperangkap dalam jem, sesat, u turn, tol, salah masuk parking.
5. Bertolak dari kajang prima saujana pukul 4.30 pm. Sampai rumah pukul 8.07pm.

Gaji sepatutnya kalau saya demandlah
Klia
Rm50
Shah alam
Rm100
Minyak dan tol rm60
Total. Rm210.

Lepas ni saya dah taknak tolong. Very serikkkk, Allah shj yang tahu.

Thursday, November 28, 2013

Dendang hati isteri.....

Ini dendang hati isteri....
Yang rasa terbuai oleh pasangannya
Ingin memuji
Ingin mendamba
Yup,
Memiliki suami yang lemah lembut melayan isteri,
Seolah tidak jemu.
Kasih yang ikhlas
Manis sentiasa

Bermula seawal pagi....
Gosok baju suami, siap air suami,
Yang selalunya susu becampur oat dan nestum
Pagi kami memang meriah...
Kadang membebel
Kadang gelak tawa
Kadang gurau
Kadang akrobatik
Kadang bercanda di hadapan cermin....

Sebelum berpergian
Bersalaman
Berpelukan dan bertukar senyum.....

Talian telefon menjadi penghubung
Kadang kami berdating makan diluar
Berbual ala2 profesional
Tapi jalan mahu berpegangan
Seiring.....
Kadang terserempak rakan sekerja
Kami lagak bercinta

Pulang petang,
Perut lapar
Merap isteri
Buat itu ini,
Kalau tiada idea
Asyik buat jemput jemput bilis
Air teh
Air milo
Kuih manis manis tak main

Malam,
Bertukar cerita
Menonton bersama
Gosok badan
Belek muka
Makan malam bersama

Berbincang,
Tazkirah,
Serius,
Isu,
Politik,
Penuh ilmiah...
Kadang merapu mengubat stress

Ketawa
Menangis
Bersama

Paling best solat berjemaah

Mawaddah warahmah....

Ada baik buruk

Hari ini saya ke PPUM untuk hantar borang claim. Rupanya hari ini saya ada appoinment dengan doktor untuk follow up yang seterusnya. Tujuan untuk memantau perkembangan terkini kandungan saya.
Ingatkan nak follow up minggu depan sahaja, biar darah turun habis dulu. Taknaklah buat dnc.
Bila tanya pendapat doktor apakah kesan dnc, luka didalam rahim? Doktor cakap of course la ada luka. Mereka akan bius ubat kemudian pesakit tidak sedar, ketika itulah satu alat seakan straw dimasukkan dan menyedut saki baki kandungan yang tidak jadi atau sisa yang tertinggal didalam rahim.
Oklah kita tunggu seminggu lagi. Badan saya pun tak mengidap apa apa sakit walaupun turun darah. Hari ini darah cuma turun sedikit sahaja. Terhibur apabila suami cakap kandungan yang sekarang ni sediakan tempat untuk adik dia yang akan datang.

*Adakah ayat diatas ialah bahasa pasar?

Wednesday, November 27, 2013

Berjaya keguguran secara normal

Alhamdulillah, untuk mengelakkan dnc atau cuci saya cuba makan benda tajam dan hari ini turun darah. Patutlah pagi tadi sakit bukan main kat ari ari.
Apabila keguguran normal, waktu kesuburan diukur 10 hari selepas gugur. Tetapi sekiranya melakukan dnc, kita hanya boleh merancang sebulan selepas itu. Ini disebabkan rahim memerlukan masa supaya pulih daripada luka.
Perasaan: bersyukur dan gembira kerana tidak perlu tertunggu tunggu lagi.
Horayy....
Lepas ni cuba secara normal pula , manatau ada rezeki. Hormon pun masih tinggi lagi.

Monday, November 25, 2013

Siapa Tidak Sedih

Yup, siapa tidak sedih, apabila kandungan tidak jadi. Tenangkan hati dengan berbalik kepada setiap yang berlaku mempunyai hikmah. Allah punya perancangan.
Suami mujur very supportive,  menganggap semuanya tidak mengapa dan mengharap mencuba lagi....
Untuk suamiku...
Awak....
Saya minta maaf sebab mungkin mengecewakan.
Ada juga perasaan saya ini tidak sempurna kerana tidak berjaya mengandungkan zuriat kita,
Kadang kala datang juga celaru dalam diri
Datang putus asa...
Tetapi hati tenangsemula apabila memikirkan
Jika ikut perasaan...bererti saya terjebak dalam permainan hasutan....
Innalillahiwainnailaihiraajiuuunnn.....

Tajam untuk menyahkan

Hari ini saya dah makan
1. Tapai
2. Nenas
3. Durian
Ni semua makanan tajam bagi membantu keguguran secara normal.
Bagi mengelakkan dnc.

Friday, November 22, 2013

Pegang tangan

Ada situasi dimana suami isteri malu berpegangan tangan di khalayak ramai terutamanya dihadapan anak anak dan saudara mara.
Anda bagaimana?
Budaya keluarga saya disebelah utara memang agak janggal berpegangan tangan. Malah jika tiada keperluan boleh mengundang buah mulut. Mungkin kerana pengaruh sikap dah persekitaran. Contohnya budaya kerja yang keras, berdikari dan pantas. Itu hanya sebahagian contoh sebab musabbab.

Tetapi kerana sikap saya yang manja dan sukakan perhatian sedang suami pula tidak lokek memberi muka maka budaya berpegangan tangan bukanlah suatu kepelikan. Berpegangan tangan adalah keperluan kerana perlindungan contohnya ketika melintas jalan. Ia juga suatu ekspresi kasih sayang kerana dari sentuhan akan mengalir kasih mesra sesama pasangan. Sekiranya kita diganggu atau ditackle pegangan tangan adalah tanda sudah dipunyai, jangan kacau atau aku punya ( untuk yang sudah berkahwin sahaja). Kita juga boleh mengetahui sejauh mana kasih sayang pasangan kita melalui cara dia mengiktiraf kita dikhalayak ramai melalui berpegangan tangan. Jaga jaga kepada pasangan yang pasangannya tidak mahu berpegangan tangan kerana mungkin dia takut terserempak dengan secret admire atau yang diadmirekan.....

See u.

Thursday, November 21, 2013

Miscarriage

In Shaa Alllah saya kena lalui proses keguguran biasa atau jika lama terpaksa buat dnc. Perasaan biasa sahaja dan redho dengan ketentuan Allah. Suami juga memberi support yang penuh.
Dengan adanya sokongan suami, mak ayah, sahabat seperti yanz, bayah, lela , kak sarimah dan kawan kawan tidak lupa saudara mara , emosi saya mendapat kekuatan untuk mengharungi semua ini.
Paling mengujakan 2 ke 3 hari lepas , badan saya sudah mengeluarkan susu. Sungguh sungguh teruja. Sekurang kurangnya saya tahu saya normal.
Saya tak mahu sedih sedih dan saya enjoy dengan apa yang Allah kurniakan.
Lepas ini saya berharap semuanya akan lebih baik.

Monday, November 18, 2013


Suamiku membacakan tafsir surah al Hajj selepas solat Magrib.

Firman Allah taala di dalam al Quran.

Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk ( hidup semula pada hari kiamat), maka (perhatilah pada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian darisetitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging yang disempurnakan kejadian dan yang tidak disempurnakan; ( Kami jadikan secara yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu kekuasaan Kami); dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak kemudian ( kamu dipelihara) hingga ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada diantara kamu yang dimatikan ( semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu. Dan (ingatlah satu bukti lagi) ; engkau melihat bumi itu kering, kemudian apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya ( dengan tumbuh-tumbuhan yang merecup tumbuh), dan gembira membusutlah ia, serta ia pula menumbuhkan berjenis-jenis tanaman yang indah permai.

Surah al Hajj ayat 5.

Sesungguhnya al Quran itu punyai as Syifa

Wednesday, November 13, 2013

14 NOV coming... week10

Hari ini akan scan untuk melihat perkembangan baby. Minggu ke 8 yang lepas baby nampak membesar macam 6 week dan tak nampak jantung lagi. Punyalah saya risau dan sedih. Setelah 2 minggu, tiada pula tanda sakit sakit ataupun turun darah. Kadangkala perasan macam perut ni dah over dari saiz buncit sebelum ini.
Baby... ummi dah cuba jaga sebaik mungkin. Ummi harap diizinkan Allah, kita berjumpa ye sayang. Abi pun dah tak sabar nak tunggu kelahiran baby. Nanti jadi anak yang baik, anak yang soleh solehah, anak yang taat pada perintab Allah, anak yang menjadi penyejuk hati abi dan ummi serta anakanda yang cintakan perjuangan. Tak kira dalam apa bidang pun asalkan meletakkan Allah no 1 ye sayang....
Insyaallah semuanya saya harap berjalan lancar sebentar lagi.

Saturday, November 9, 2013

Perut dan berubah

Semoga perubahan saiz perut memberi khabar gembira. Sekarang saya:

1. Suka air kopi
2. Betul2 tak suka ayam. Tapi yang kat kedai ok lagi.
3. Panas malam hari
4. Cepat naik marah
5. Sensitif
6. Kalau tak dapat sesuatu tu boleh nangis nangis macam budak budak depan suami.

Tuesday, November 5, 2013

Cik abang out station

Dia dah pergi ke Langkawi. Sepatutnya balik 8 hb tetapi dia cepatkan sebab tak boleh berjauhan lama-lama dengan saya. Dan tiap-tiap masalah kami bersms, calling-calling. Maklumlah free dengan Celcom.

Kadang buat juga lawak manja dan gedik. Yang bestnyer sama-sama berlawan. Hai ,nikmatnya bersuami isteri walaupun dah 9 tahun berkahwin.

Kat dalam perut ni belum tahu apa cerita sebab minggu depan nak scan. Hai , baby ummi kat dalam, ummi sayang tapi ummi terpaksa buat-buat tak tahu selagi belum scan. Harap baby membesar dengan jayanya. Abi dah dah lama tunggu tau. Dapat ummi bayangkan macamana abi akan bagi sepenuh perhatian mengalahkan pada ummi nanti. Abi time ni dah cerewet sangat-sangat dengan apa yang ummi makan, punyalah nak jaga baby dari awal. Baby sayang, kuat semangat ye, zikir banyak-banyak, berpaut kuat-kuat pada rahim ummi tau. Insyaallah ummi pasti baby kuat sebab tu ummi yakin baby akan bertahan walau lasak macamanapun ummi kat luar sini.

Insyaallah next week masuk minggu ke 10. Harap boleh dengar degupan jantung atau nampak jantung baby. Harap baby mengejar pertumbuhan dengan cepat, tak macam sebelum ni, doktor cakap baby besar macam 6 minggu padahal umur baby 8 minggu.

Ummi sayang baby, abi sayang baby... kami berdua tunggu baby tau.

Monday, November 4, 2013

Mencari Kekuatan

Selepas scan hari tu, saya cuba google di internet perkara berkaitan kehamilan, jantung dan keguguran. Setiap yang berlaku ada sebab musabbab dan hikmah yang tersembunyi. Saya pasrah dan memohon Ampun kepadaNya sekiranya saya terlepas perasaan atau mempersoalkan hakikat.
Keputusan masih belum diketahui. Saya masih mengharap tetapi dalam masa yang sama saya tinggalkan sedikit peratus kegagalan supaya diri saya bersedia apa kemungkinan pun.
Kata doktor Zubaidi dalam blognya, keguguran boleh berlaku kerana baby tak boleh survive, ketakseimbangan genetik atau kelemahan baby sendiri. Jadi benarlah firman Allah menciptakan manusia sebagai sebaik-baik kejadian.
Hanya sperma yang betul betul kuat sahaja yang dapat sampai dan menembusi telur. Setelah sel sel terbentuk, campuran benih tadi akan berpaut pada dinding rahim ibarat lintah. Kemudia hari demi hari dalam trimester pertama, perkembangan akan berlaku dengan kod kod genetik, pembentukan tulang dan disaluti daging, sehingga terlihat titik mata, telinga, tunas kaki dan tangan. Subhanallah. Sebab itulah Allah berulang kali menyeru manusia melihat keada kejadian dirinya.
Kini saya cuba meneutralkan diri serta berserah kepada Yang Maha Memberi, Maha Mencukupkan, Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Nota: saya tidak mengalami sebarang turun darah, sakit di ari ari atau kekejangan. Cuma bila saya menunduk seakan rukuk saya dapat merasakan benjolan di perut saya seakan menyekat berbeza dengan sebelum ini. Harapan masih ada dan jangan berputus asa. Saya cuba nyahkan perasaan yakin bersangatan kerana belum ada kepastian. Kadangkala orang yang mengharap memang akan mencipta impian, sebab itulah kebiasaan kadang kadang terkait perasaan ingin jadi kenyataan.

P/s tadi dja pilah ada call. Saya mohon dia turut sama doakan saya selepas ivf. Saya bagitau keputusan sebelum ini positif mengandung tetapi 50, 50 juga berdasarkan scan kedua. Katanya dia ada doakan sebelum ini dan macam tak percaya makbul....

Pesan.... jangan pandang enteng pada doa sahabat.

Friday, November 1, 2013

Adab berjiran

Sebenarnya tulisan ini cetusan daripada rasa tidak puas hati dan tidak patut jiran-jiran saya. Wajarkah saya berkecilhati sekiranya mereka jiran-jiran berkumpul sambil menjamu selera dihadapan mata saya tanpa menjemput jiran yang baik seperti saya, hehehe ! Kata orang ajak-ajak ayam apalah salahnya. Perkara ini sudah berlaku beberapa kali. Kadangkala buka sahaja pintu rumah, dah nampak mereka berhidang di rumah depan. Adatlah saya sebagai jiran terdekat berasa sangat berkecil hati. Saya ahli yang muda bukan tidak bercampur baur dalam kenduri kendara mereka.

Apalah kakak-kakak ni, hilang respek saya pada mereka. Hilang juga kasih sayang yang tersemai. Kemesraan selama ini sudah tiada maknanya.
Takpelah, hari ini hari mereka.

Cuma saya tertanya-tanya dimanakah sikap prihatin dan mana datangnya sikap tidak sensitif serta kemana perginya keprihatinan mereka.
Pesan saya kepada anak-anak sekalian. Jangan tiru perangai mak cik mak cik yang tak baik ni tau.......
Berdosa tidak peka dengan jiran tetangga.

Kepada mak cik mak cik baliklah mengaji tentang adab-adab dan hak berjiran.

Wednesday, October 30, 2013

Sensitif

Selepas scan semalam, perasaan menjadi sungguh sensitif hingga terbawa-bawa ke hari ini. Banyak yang saya terfikir. Seolah-olah hilang kekuatan untuk bertahan mental dan fizikal.
Apa yang ada dalam fikiran saya?
Saya kasihkan suami , kesabarannya membuatkan saya yang terasa menzaliminya, manakan tidak, saya membebankan dia dengan kos ivf tetapi harapan tipis sebab tak nampak jantung baby. Kegembiraannya hanya sementara. Apa yang saya tangisi lebih kepada kemungkinan-kemungkinan yang tak pasti. Huhuhu!.
Saya rasa saya merugikan diri saya sendiri dengan tidak bekerja, menanti dan dalam penantian sehingga akhirnya membebankan saya dan suami.
Huhuhu
Huhuhu
Nak nangislah......
Oklah, ini bukan bab wang lagi..... ini bab baby tak nampak jantung dan kemungkinan pregnancy failed.  Huhuhu.....
Orang klinik kata jangan stress stress nanti lagi susah....dahlah semalam sepasal tersedih kat klinik....huhuhu...
Mulalah perasaan meroyan lain datang. Huhuhu.
Sebelum nih saya yang tak habis-habis nasihat dan motivasi orang lain.
Sekarang kena kat batang hidung sendiri....huhuhu....

La tahzan...peluang masih ada two weeks. Hope nampak jantung baby.
Huhuhu....

Tuesday, October 29, 2013

Scan dan problems.

Hari ini saya scan baby. Ikutkan masuk minggu ke 8. Tetapi ujian saya hari ini, baby tak membesar dan tak nampak jantung kata doktor. Doktor suruh doa banyak-banyak. Saya bertanyakan kemungkinan. Katanya nampak karung ok, sarung makanan ada tetapi jantungnya tak nampak. Kemungkinan baby lambat membesar sebab tumbesarannya nampak macam baru 6 minggu.  Dan paling ditakuti kemungkinan fail. Huhuhu.

Jangan putus harap dan berdoa banyak-banyak katanya.

Ya Allah, aku berharap sangat. Janganlah disebabkan kecuaianku dan kelalaianku , kandunganku ini tidak berjaya.

Sunday, October 27, 2013

Aku.....

Sebenarnya aku tidak peduli engkau siapa
Samada engkau artis
Yb
Model
Orang tv
Glamer
Pandai menyanyi
Pandai berlakon

Tiada beza kau kau jika
Menunjuk Kau cantik
Tak boleh diberi nasihat
Cakap pandai
Kurang ajar
Suka berbalah

Sebab aku lagi hormat orang yang
Ada budi bahasa
Hormat orang lain
Pandai jaga anugerah Allah
Ada usaha untuk kembali kepangkal jalan.

Semoga kita semua dipeliharaNya.

Hari ini 27 hb Oktober 2013

Alhamdulillah, hari ini tiada alah bau atau lapar macam biasa. Kadang kala pelik dengan perubahan diri. Tiada pula rasa nak makan asam. Tadi saya menghadiri kenduri di rumab busu Samad , saudara sebelah suami. Seronok tengok saudara mara berkumpul.
Sebenarnya perkara kendara dalam masyarakat hari ini amat penting dititik beratkan kerana inilah peluang anak-anak berkenalan dengan saudara mara jauh dan dekat, boleh juga dikatakan reunion.
Oklah, ini sebenarnya cuma nak ceritakan perkembangan diri sahaja.

Saturday, October 26, 2013

Dah mula

Perkembangan: tekak terasa mual dan loya. Ada certain makanan yang sudah ditolak deria bau awal-awal. Jadi nak makan dah mati selera saya. Setakat hari ini dah tolak bau:

1. Bihun goreng
2. Nasi goreng
3. Perut lembu
4. Ayam goreng

Uhh!

Dalam pada itu, syukur Alhamdulillah, tercapai hasrat nak merasai pengalaman mak dan ibu mengandung yang lain.

Alahan dan tabiat minggu ke 8

1. Tak tahan bau masakan, lagi-lagi kalau tengah menggoreng.
2. Alah bau makanan
3. Loya
4. Pening-pening
5. Sakit kepala sekali sekala
6. Malas memasak
7. Malas mengemas

Dengan keadaan tekak atau deria bau yang tidak menentu, terpaksalah saya curi-curi memakan asam. Satu lagi saya lawankan rasa loya ni dengan makan ais krim.

Friday, October 25, 2013

Welcome week 8

At this point the embryo is now around 10mm or 1cm and the prawn shaped (about the size of small bean). The foot and hand areas can be recognised,  as can the finger and toes, but these may still be webbed.

The eyes are now becoming visible,  the mouthhand tongue have formed and the major organs are developing.

Tuesday, October 22, 2013

Assam

Ini kisah saya yang baru pregnant 7 minggu. Tekak pagi lagi dah rasa tak sedap, macam nak pitam pun ada juga. Tapi bila dah kena nasi lemak dah air teh o suam baru hilang loya. Lepas makan saya kunyah assam yang saya spare sembunyi sembunyi daripada suami. Suami saya tak bagi makan assam sebab takut effect pada kandungan. Tapi bila buat research melalui internet bahawa makanan masam tidak membahayakan janin , saya lebih confidence makan dan minum masam masam.
Kepada encik suami, sorrylah, loya dan tak sedap sangat rasa di tekak ni.
First saya habiskan anggur cicah garam yang suami larang semalam. Kemudian saya habiskan air assam jawa yang saya beli kat cs. Malam saya kunyah jambu bila suami dah tidur. Hari yang sebelum sebelum ni saya makan assam mangga kat umah kak ngah. Semuanya menyelerakan. Sebenarnya taklah masam sangat.
Air yougart pon dah berapa selesai juga sebelum ni.
Hari ni masak kari letak buah tomato banyak-banyak.
Alhamdulillah. Terima kasih ya Allah.

Thursday, October 17, 2013

Hari ke 44

Hari ini hari yang ke 44, baby ....

Wednesday, October 16, 2013

Medical check up

Hari ini ialah hari yang ditunggu. Tetapi tidaklah eksaited sangat kerana takut kita menjangkakan sesuatu yang tidak pasti. Harap lain lain pula yang jadi macam yang pernah kita rasai sebelum ini.

Raya sudah berlalu. Semalam hari raya korban , entri yang diposkan sebelum ini ditulis semalam.

Kalau ikut surat hijau yang diberikan unit fertiliti PPUM, temujanji hari ini untuk ultrasound dan pakar.

Sambungan ,

keputusannya.... Alhamdulillah 95% pregnant.  Nampak satu baby tadi.

Alhamdulillah,

Tuesday, October 15, 2013

Hari raya korban

Hari ini hari raya AidilAdha. Orang melayu sebut hari raya korban. Saya menyambut di Sungai Rambai sahaja. Pagi ikut mak Simah ke surau, macam biasa lepas solat hari raya di surau masing-masing menjamu selera bekalan orang - orang kampung pula.

Saya tak banyak membantu, sekadar jadi driver, tolong punggah barang dan mengarah anak-anak buah tolong apa yang patut. Alhamdulillah kerja menjadi teratur dan cepat.

Menu hari ini, laksa, ketupat palas, ketupat biasa, kari ayam, kuah kacang dan kuah lodeh. Wani, tunang dak Ami pula datang hantar makanan time saya disurau tadi. Petang ini, walau diulit kekenyangan, saya bertungkus lumus menyiapkan sup tulang pula.

Gembira, penat, bebal dan cepat nak marah.

Saya rasa mengah sekarang, padahal baby belum besar lagi . Duduk lama tak boleh sebab sakit pinggang. Hati pula mudah sensitif...

Friday, October 11, 2013

2


2009
2010
2013
2012

Thursday, October 10, 2013

Kenangan mengusik hati dan ujian

Sesekali saya teringat perkara yang menyedihkan. Bolehlah saya klasifikasikan salahfaham, fitnag dan buruk sangka yang berjaya menusuk ke jiwa manusia. Ini membabitkan hubungan silaturahim. Walaupun tidak sedarah tetapi ianya cukup bermakna. Terasa kasih sayang, mawaddah dan rahmah.

Kami sering berkongsi cerita, meluah rasa tidak puas hati atau bercerita hal yang menyukakan. Sukanya hati apabila berjanji untuk sama-sama pulang ke kampung halaman. Anak-anaknya juga rapat dengan saya sementelah suami suka melayan.

Sebelum itu, sukar untuk saya rapat orang sepertinya. Manakan tidak, kalau berkata ikut sedap rasa dan tidak kenal pangkat. Cuma sejak kebelakangan itu, mungkin kerana faktor masa menyesuaikan diri yang lama kami boleh berkongsi banyak perkara dan menjadi akrab.

Facebook menjadi penghubung yang jauh. Tidak perlu bertanya khabar kerana update status dan gambar sudah menceritakan segalanya. Saya akui saya jarang like gambar-gambar yang dikemaskininya sebagaimana dia sering buat pada status atau gambar yang saya masukkan. Mungkin saya tidak menyokong atau tidak mahu bersetuju pakaiannya. Dia tidak seksi mana tetapi bukan dia sahaja, mana-mana teman sekalipun jika tidak menutup aurat saya tidak mahu bersekongkol melebarkan sayap dosa dengan berkongsi di wall saya. Ia merebak seperti sistem MLM. Jika saya like atau share ada orang lain tanpa sedar boleh melihat walaupun tanpa izin.

Suatu hari , saya melihat wall sahabat itu diserang oleh lelaki pertengahan usia. Caranya tidak berpuas hati kerana setiap sms tidak dilayan. Sombong dan angkuh katanya. Lalu atas dasar kasih sayang saya hanya menegur sahabat itu melalui private messengger.

'Jagalah aurat sebagai muslimah'

Ringkas tetapi mungkin menyakitkan bagi dia. Niat saya itu adalah ibarat teguran kakak kepada adiknya. Saya juga risau sekiranya penyerang status fb tadi bertindak lain pula. Itulah dasar mengapa saya menegur sahabat.

Terjadi perkara yang tidak diingini apabila saya disangka membawa mulut atas kejadian yang tidak saya lakukan. Panggilan telefon bernada kurang ajar juga sms terus kepada suami menyuruh menegur saya dengan bahasa kasar. Tidak cukup dengan itu, saya diburukkan di fb dan menjadi bualan dikalangan yang terdekat.

Mungkin ini balasan saya kerana menjadi pendengar setia dan saling berkongsi masalah. Serik rasanya mahu mempercayai manusia yang bertindak berdasarkan emosi yang dangkal.

Saya menangis didalam hati. Kadang saya merasa sakit hati sendiri. Sekiranya dia memburukkan saya, saya tidak membalas. Saya tidak mahu seperti dia yang berfikiran singkat dan gopoh dalam tingkahlaku. Doa saya biarlah Allah sahaja membalas atau mengampuninya.

Kini , kami tidak baik seperti dahulu walaupun kami berdamai secara tidak rasmi di Aidilfitri baru-baru ini.

Setelah apa yang telah terjadi, sukar saya mempercayai manusia yang saya percaya boleh berkongsi suka duka dan rahsia. Serik .

Untuk berbaik seperti dahulu saya tidak pasti kerana saya tidak nampak lagi usaha atau keikhlasan.

Tetapi saya tetap merindui saat-saat kami berkongsi suka duka, tangis dan tawa yang rahsia. Saya sayangkan dirinya yang dahulu.

Sekarang saya tidak nampak dirinya yang dahulu. Yang saya lihat hanyalah kemegahan yang tidak diiktiraf dimata Allah.

Teringat saya kisah dan ibrah serta sikap nabi Yusuf yang tidak berdendam dikhianafi saudaranya.

Yusuf berkata 'pada hari ini atau tidak ditempelak atau tidak disalahkan (tentang perbuatan kamu yang terlanjur itu) semoga Allah mengampunkan dosa kamu, dan Dialah yang Maha Mengasihani daripada segala yang lain yang mengasihani.

Surah Yusuf ayat 92.

Monday, October 7, 2013

Bacaan darah mengandung

Bacaan darah saya 132. Ada sorang india yang sama hari buat egg pick up dan egg transfer dengan saya bacaan darahnya  70 sahaja. Gejala yang dia alami ialah turun darah pada hari ke4 ET (egg transfer). Kemudian sewaktu ujian darah katanya asyik sakit kepala sahaja.

Kak Anim, nurse yang handle saya kata berkemungkinan kembar, tapi saya tak pasti siapa yang mengandung kembar.

16 Oktober ini saya ada temujanji, mungkin doktor nak scan.

Kalau ikutkan ini kronologi
4 Sept 2013.            malam......      period
5 Sept 2013.            Jumpa doktor Agilan di PPUM start cucuk di perut
17 Sept 2013.          pick up telor , 5 kanan dan 3 kiri. Suami kena bagi sperm
19 Sept 2013.          ET 2 biji sahaja dengan 4 sel yang berkembang
1 Oktober 2013.      positif mengandung , bacaan darah 132
16 oktober 2013.    Follow up.

Gejala mengandung awal

1. Bangun pagi lapar sangat-sangat
2. Ada satu masa tu kenyang, tapi tiba- tiba boleh lapar.
3. Kalau rasa teringin nak makan sesuatu rasa macam tak menyempat-nyempat.
4. Ada rasa nyeri dekat rahim atau faraj.
5. Badan sentiasa panas terutamanya malam time nak tidur.
6. Cepat naik marah berpunca dari panas badan juga.

Tuesday, October 1, 2013

Positif

Syukur Alhamdulillah, berjaya.
Segalanya masih baru.....
Semoga Allah pelihara.

Monday, September 30, 2013

Menunggu keputusan ivf

Semoga ada rezeki.
Di wad PPUM , nurse ambil darah untuk ujian mengesahkan hamil ataupun tidak. Sabarlah hati sehingga petang ini untuk mengetahui keputusan.
Kita tidak boleh memaksa takdir untuk mengikut kehendak kita. Ibarat kata kak Mas segalanya sudah tertulis.
Kita harus merancang dan menjangkakan apa tindakan yang akan kita lakukan sekiranya keputusan positif mengandung dan sebaliknya.

Allah know the best !

Menunggu keputusan ivf

Semoga ada rezeki.
Di wad PPUM , nurse ambil darah untuk ujian mengesahkan hamil ataupun tidak. Sabarlah hati sehingga petang ini untuk mengetahui keputusan.
Kita tidak boleh memaksa takdir untuk mengikut kehendak kita. Ibarat kata kak Mas segalanya sudah tertulis.
Kita harus merancang dan menjangkakan apa tindakan yang akan kita lakukan sekiranya keputusan positif mengandung dan sebaliknya.

Allah know the best !

Wednesday, September 18, 2013

Ivf-egg transfer

Sekarang saya berada di Klinik Reproduktif PPUM untuk proses ivf seterusnya iaitu egg transfer. Tak sabar nak tunggu penjelasan doktor berapa banyak sel yang berkembang hasil persenyawaan luar. Harap-harap percent tinggi lah. Apapun itu semua dengan izin Allah Taala . SIapalah kita manusia untuk melawan kehendaknya. Hanya Allah lebih tahu masa terbaik untuk memberi rezeki berupa zuriat.

Dato Nasri (suami saya), telah melakukan apa yang terbaik. Berkorban selagi termampu masa dan wang ringgit.

Saya juga telah lama mengambil keputusan berehat daripada kerja- kerja yang membuatkan saya stress. Dulu saya telah lalui stress yang hebat kerana kerjaya saya berkaitan target, perangai manusia, jalan raya dan karenah persekitaran yang memaksa saya berlagak kuat. Tetapi memang pun dahulu saya merasai saya kuat kerana apa yang saya mahu saya akan kejar. Suami saya pun terhad dalam menetukan hala tuju saya.

Melalut pula. Doa dan restu saya pohon dari suami dan bonda tersayang.

Amin

Tuesday, September 17, 2013

Ivf susulan yang ke 4

Hari ini mengikuti rawatan ivf. Dr Agilan dan Dr Nogu yang menyelia rawatan. Telor yang dikeluarkan hari ini 8 kesemuanya. 5 dari sebelah kanan dan selebihnya daripada sebelah kiri. Sperma telah diambil dan persenyawaan akan dilakukan di makmal dengan bayaran hari ini rm1500 sahaja. Perkembangan telor akan dipantau dan saya hanya perlu bersedia apabila masuk hari ke 2 atau hari ketiga. Malam ini saya akan mengambil utragestron untuk menguatkan rahim.

P/s: ubat bius disuntik ketika mengambilan telor.

Tuesday, September 10, 2013

Total ubat setakat hari ini

Puregon
1400+700

Ovalutran
650

Total semuanya= rm2750

Komentar

Saya menerima sms berbunyi begini,

Rumah tanggaku sekarang ini benar-benar seperti neraka kerana aku tidak dapat merasai ketenangan, tenteram dan bahagia. Sikap isteri terhadapku membuatkan aku macam nak gila, hilang minat dan kasih sayangku terhadapnya, bahkan sekarang timbul pula rasa benci. Kami memang tidak serasi sejak awal perkahwinan dahulu, minat kaminpun jauh berbeza. Anggapan buruk dia terhadapku dan sikap tidak menghormati suami menjadi-jadi apabila aku cuba berkahwin lagi tetapi gagal. Sebenarnya aku terpaksa bertindak begitu sebab merasai jiwa kosong tanpa belaian, galakkan, dorongan, semangat dan motivasi yang sepatutnya aku dapat dari seorang isteri. Aku cuba hidup bahagia dengannya tetapi tidak dapat kerana dia tidak dapat memahami keunikan diriku dan menerima aku seadanya apalagi minat dan cara berfikir aku berbeza dengannya. Aku sebenarnya  memerlukan EQ sebagai tambahan kepada IQ yang aku miliki. Kami jarang sefahaman dalam segala serbi, aku sukar mendapat persetujuan dia dalam merancang sesuatu menyebabkan hidup aku selalu tertekan. Hubungan tumah tangga kami pun hambar, tegang dan tidak harmoni. Kewujudan dia didalam  hidupku sekarang macam 'bibik indon' dengan memberi layanan luaran sekadar makan minum, membasuh dan mengemas rumah sahaja. Sedangkan layanan minda dan batinku tidak dijaga. Solat berjemaah denganku tak pernah bahkan ketika mengerjakan umrah di Mekah pun dia buat hal sendiri tidak mahu bersama. Bagi aku dia bukanlah isteri solehah sebab hanya kuat beribadat di luar sahaja tetapi tidak taat kepada suami sehingga jiwa dan mindaku menderita.

Komen

Komen dalam hati sahajalah.....

Ivf : ubat

Setakat hari ini saya sudah mengambil

Puregon
6x suntikan
250x 6= 1500
Setiap 9 malam

Ovalutran
3x suntikan
Disuntik disebelah pagi setiap 9 pagi.
0.25mg x 3= 0.75mg

Nota= di cucuk 3 jari jauh daripada keliling pusat.
Rasa tak lah sakit mana sebab jarum halus. Bila picit untuk masukkan ubat pun tidak terasa sakit.
Mula-mula memang seriau tetapi kita kena ingat, mahu atau tidak itu adalah saranan doktor yang kita mesti buat.
Petua saya untuk elakkan rasa gemuruh ialah, sibukkan diri sebelum cucuk. Preparation ubat bagi pada suami ambil tanggungjawab. Bila time dah tiba biasanya suami saya akan panggil dan saya sendiri yang akan cucuk perut saya.
Saya tak harap suami cucukkan sebab kalau sakit tak dapat nak adjust jarum.

Selamat mencuba!

Monday, September 9, 2013

Ivf , susulan

Hari ini saya ke wad ppum.
Ambil nombor. Hari isnin ramai yang attend ppum, jadi kenalah tunggu sikit.
Kemudian temujanji saya dengan doktor Agilan terlaksana. Laporan daripada scan selepas mengambil puregon selama 4 kali.

Fakta:
Puregon 600 iu x 2
Harga rm700 x 2: rm1400
Cucuk setiap pukul 9.00 malam
Setiap kali cucuk 250mg puregon
Tujuan: untuk menggalakkan pengeluaran telur
Dibeli atas saranan doktor Agilan di farmasi ppum
Mula diambil pada hari ke2 period.

Setelah 4 kali mengambil suntikan puregon, hari doktor Agilan scan rahim saya dan mendapati sebelah kanan saya mengeluarkan telur sekitar 5 biji. 2 biji agak besar dan 3 lagi masih kecil. Manakala di sebelah kiri mengeluarkan 4 biji dan agak terlindung menyukarkan proses pengambilan telur nanti. Dr Agilan mendapati fibroid kecik sekitar 1 cm dan menjangkakan ia tidak akan mengganggu proses ivf kerana berada agak jauh daripada rahim.

Fakta
Tiub kiri 4 biji telur
Saiz anggaran 10 x2 biji , 8 x2 biji
Tiub kanan 5 biji telur
Saiz 14, 12 dan 3 kecil yang lain

Hari ini dr Agilan menyarankan pengambilan orgalutran .

Fakta
Orgalutran 0.25 x 5
Harga total rm650
Disuntik setiap 9.00 pagi
Tujuan supaya telor tidak pecah atau tahan sehingga proses ivf
Nota jarum agak besar dan suntikan boleh jadi menyakitkan daripada jarum suntikan puregon

Insyaallah selang satu hari ini Rabu, saya akan ke ppum untuk scan perkembangan telor.

Saturday, September 7, 2013

Kedai makan

Hari ini selepas pusing-pusing di Sri Kembangan dan Taman Bukit Serdang dengan tujuan memenuhi jemputan jamuan hari raya walaupun sudah memasuki 1 Zulhijjah, kami, saya dan suami singgah di sebuah Kedai makan yang nampak gah dan mesra pengguna. Saya berkira-kira mahu menempah makanan apa, Suami saya memilih beef steak bersama teh o ais dan saya pula sejak masuk kekedai tadi sudah menjeling bihun sup tetapi akhirnya memilih abc special.
Tarikan utama en nasri memilih kedai makan ini kerana siaran bola sepak yang entah antara pasukan mana tidak pula saya ambil tahu. Yang saya ambil tahu semntara menunggu lama, mata saya merewang kepada pekerja pekerja yang sedang sibuk dengan tugas masing masing. Standard tukang masak dan tukang buat air terdiri daripada pekerja lelaki manakala perempuan diberi tugas mengambil pesanan dan menghantar kepada pelanggan.
Di sebelah saya pekerja ini sibuk memasak pelbagai masakan khusus didapur hadapan. Mujur tidak ada rasa bahang. Ada menu nasi ayam penyek, kentang, tempe, tahu bakar, aneka sup dan rojak sotong. Tidak ketinggalan nasi ayam hainan. Saya meneliti apa yang dibuatnya.
Hati saya ini mengomel macam macam kerana tugas memasak di rumah sememangnya mempunyai disiplin tersendiri. Contohnya minyak yang saya guna akan diasingkan dan dihadkan penggunaannya. Sumber mentah pula memang ditapis habis habisan. Di sini sekejap sekejap saya melihat sesuatu yang bertentangan dengan prinsip saya.
Contohnya
1. Saya nampak bungkusan tahu goreng yanv dibawa tidak mempunyai tanda halal malaysia
2. Tukang masak memakai baju yang tidak sesuai iaitu kartun yang memualkan . Jika itu tidak dijaga bagaimana pula kukunya, giginya, rambutnya..... ahh cerewetnya saya kan.
3. Minyak yang digoreng bercampur baur antara udang, ayam , kentang, tempe dan tahu.  Patutlah kentang yang turut serta dalam set beef steak suami nampak tidak menarik kerana minyaknya tidak sesuai.
4. Saya melihat daging dicedok daripada periuk besar dan ada bahagian yang tidak dikehendaki dimasukkan dan di campak kedalam bekas yang saya tidak pasti. Pada sangka saya itu ialah tong sampah. Jika benar, sepatutnya ada cara yang lebih berhemah beradab dengan makanan.
5. Aneka tin seperti tin laici dan tin tin yang tidak saya pastikan tetapi seperti tin yang tidak menjadi pilihan saya di kedai kedai atau pasaraya.

Monday, September 2, 2013

Fokus pekerjaan konsultan unit amanah.

Saya akan cuba fokus untuk menjenamakan diri saya dalam pelaburan unit amanah. Lesen FIMM yang saya bawa merupakan lesen besar yang membolehkan saya mempromosikan pelaburan unit amanah.
Keputusan saya muktamad walaupun sudah diberi tempoh bertenang oleh bos Proton Edar Chan Sow Lin. Sukar saya mengadaptasikan diri saya 10 tahun kebelakang. Boleh sebenarnya. Tetapi ada perkara yang rasanya sukar saya kawal dan terpaksa saya amalkan didalam pekerjaan saya sehari-hari seperti berjabat salam dengan bukan mahram, terpaksa meninggalkan rumah awal pagi sedangkan suami saya masih dirumah, mengharungi jem yang teruk.... uhh, jika alasan, pastilah yang negetif sahaja.
Yang pentingnya saya tak boleh nak paksa jiwa saya, dan satu lagi saya tidak mahu mengingati atau menghadapi kesilapan dahulu lagi....

Yang benar
OTak seminit.

Wednesday, August 28, 2013

Blocked

Kenapa saya block some people di dalam facebook atau talian percuma seperti kakao, line , tango atau viber?
1. Orang itu tidak menghormati suara saya
2. Orang itu suka suka comment kat wall fb saya dengan tulisan yang menyanggah dengan tujuan tetapi tidak berhemah.
3. Orang mengarut menyindir saya

Monday, August 26, 2013

Aku Berhenti Kerja

Bekerja di Proton Edar Branch Chan Sow Lin  bermula hari Rabu minggu lepas, hari ini setelah 5 hari bekerja saya berhenti dengan hati yang tenang. Saya pun tak mahu mengulas panjang apa sebenarnya. Mungkin saya merasa sesuatu yang hilang apabila terpaksa bergerak awal pagi. Tak perlulah saya membentangkan 1001 alasan hanya kerana saya mahu berhenti bekerja.
Mungkin sudah tidak sesuai dengan jiwa dan situasi saya sekarang.

Friday, August 23, 2013

Work smart

Hari ni saya ke pm, submit sa form. Bila hantar 5 , semua reject. Katanya akak tak ikut matrik ke?  Orang sebelah yang saya rasa sudah berjaya dalam pm ketawa simpati. Saya tak marah pun. Memang salah saya 100%. Sebenarnya saya berasa sungguh susah peraturan menghantar sa form. Setelah berjaya sebelum inI, saya merasakan peraturan sa form senang sangat. Beginilah jadinya bila isi form ikut skill lah konon.

Saya melihat sekeliling saya di pm kebanyakannya nampak lebih berusia daripada saya. Mereka nampak berpengalaman dan sudah yakin dengan perjalanan karier yang sedang di sandang sebagai pm konsultan.

Sepatutnya saya positif dengan diri saya supaya lebih yakin diri dan berasa bangga dengan apa yang saya buat sekarang. Saya perlu mengambil peluang masa keemasan ini kerana .;

1. Saya masih dikira muda
2. Saya berpengalaman
3. Saya tidak sakit
4. Saya ada kemudahan kereta
5. Telefon suami yang bayar
6. Saya sentiasa free
7. Peta kuala lumpur bukan satu masalah pada saya
8.  Saya belum ada anak
9. Saya bukan kategori muflis
10. Saya ada rakan rakan yang boleh membantu

Selepas ini saya berharap saya dapat berubah dan bekerja dengan lebih smart lagi.
Semoga Allah membantu saya.

Kosakata

Pm : perkataan pm mewakili syarikat pelaburan yang saya sertai sebagai konsultan
Sa form : borang yang perlu diisi oleh prospek pelaburan untuk mengukur kelayakan tahap risiko pelaburan.

Aidilfitri 2013

Salam Aidilfitri kepada semua pembaca blog saya. Ampun maaf zahir dan batin.

Rahsia Suami Isteri

Sebenarnya tulisan ini lebih kepada mahu menegur kaum wanita yang tidak segan silu menceritakan hal rumah tangga terutamanya isu-isu sensitif yang boleh memalukan suami masing-masing.

Di sini ada beberapa situasi yang saya alami sendiri ketika bercampur dengan rakan-rakan dan jiran-jiran.

◆Situasi1
Saya menghadiri gotong royong kumpulan kami untuk menyediakan juadah jamuan hari raya Aidilfitri yang disepakati oleh jiran tetangga saya. Seorang kakak memulakan isu ini.

Kakak A: Siti nak tahu tak, suami kakak B ni kuat seks!......
Saya : ( terkedu sekejap ) ha! Ish! tak baiklah kak cerita pasal ni...
Kakak A: Betul Siti, kalau nak tahu kakak B yang cerita sendiri.
Saya : ( no wonder lah, kakak A ni berani cerita hal dalam kain kakak B).

◆Situasi 2
Saya kerumah rakan saya yang selalu meluahkan masalah rumahtangganya. Biasanya tentang tanggungjawab kewangan yang di tanggung dia dan suaminya serta perbelanjaan mewah suaminya.

Seri: kak, Seri tengok family suami Seri ni selalu ambil kesempatan atas kebaikan suami Seri ni. Ada sekali tu kami keluar makan ramai-ramai. Apalah salahnya pakat-pakat bayar. Pada Seri baiklah duit tu beli dan masak sendiri, lagi jimat.

Di masa yang lain.

Seri: Mak mertua Seri ni macam suka ambil kesempatan pada suami Seri. Patutnya kalau nak minta apa-apa pun fikirlah susah anak juga. Anak ni ada duit ka, takdak duit ka, kesian la kat anak sama. Lagipun anak ni juga yang dia cari. Adik suami Seri tu lagi la kerja gaji besar, tak minta pula kat dia. Kadang kadang Seri tengok adik suami tu pun sama ambil kesempatan kat suami Seri. Semua nak abang dia ni sponsor.

Di masa yang lain.

Seri : Seri dah tau dah perangai suami Seri. Layan lebih sikit dan sure dia bagi apa Seri nak.
( saya suka dengan statement ini kerana nak tackle suami masing-masing ada cara. Tambahan lagi hanya isteri yang mengetahui kelemahan suami. Statement ini umum!)

Di masa yang lain.

Seri : Mana nak larat kak Siti. Kalau orang lain bekerja lapan jam pun tahu penat. Ini lapan jam pun boleh ..... lagi.
Saya : ( actually bukanlah cerita sensasi di dalam bilik yang saya maksudkan dengan layanan kepada suami. Jika ada pun itu rahsia suami isteri yang wajib ditutup oleh para isteri. Bagi saya layanan yang baik sudah tentulah seperti kita tahu apa kesukaan suami, pujukkan yang kewanitaan, jangan bebankan suami dengan perkara yang tidak mampu atau tidak disukai dan banyak lagi secara umumnya , mungkinkah dia melihat apabila saya menyuruhnya melayan bermaksud dia melihat saya secara terbuka boleh berkongsi cerita di dalam bilik?)

◆Situasi 3

RINI rakan saya mempromosikan krim Lumiglow yang mahal harganya. Dia pun menceritakan kebaikan krim tersebut.

Rini: kau boleh cuba untuk cuba kempiskan perut atau dapatkan anak dengan menyapukan krim ini di bawah perut.
Saya: ( berminat)
Rini : Aku sendiri dah cuba . Tapi lain pula kegunaannya. Suami aku pakai krim ni sewaktu nak bersama. Suami aku ni ada masalah sikit, dia punya anu lembik dan kecil bila bersama.
Saya : ( Astagfirullahalazim)

◆Situasi 4

Kak Lela bertemu jiran-jiran dan menceritakan keberkesanan ubat kuat yang dibelinya.

Kak Lela : Puas sangat - sangat , Bersama sambil pegang dinding lah...... ( ada reaksi bangga ).
Saya : ( adakah apabila perkataan seperti itu diceritakan kepada anda, imaginasi anda tidak terbayang sedikit pun ?)

Itulah serba sedikit cerita sensor yang orang perempuan ingat bahan dibanggakan, joke atau bertujuan menunjuk nunjuk. Mungkin juga sebaliknya niat bercerita. Ada juga kadangkala meluah tak kena tempat. Konon masalah tak puas hatilah, tak sampai klimaks lah.

Suami juga dalam menangani hal ini perlulah selalu menekankan pendidikan terhadap pasangan betapa peri pentingnya menjaga rahsia suami isteri kepada pasangannya. Apatah lagi perkara yang melibatkan aib suami. ISlam amat menitik beratkan perilaku wanita lalu nasihat nasihat dan azab yang banyak dialami kaum wanita  di neraka didedahkan kerana berpunca daripada mulut. Hal ini ditekankan supaya menjadi panduan kepada wanita muslimah umumnya diluar sana (sini).

★nama watak bukanlah nama sebenar. Tetapi rencana ini diolah dari kisah benar dari pengalaman sebenar yang saya alami.

Islam Itu Indah

Oprah mengaku pernah menghisap dadah didalam rancangan bual bicara yang memintanya menjawab dengan betul tanpa berselindung sekalipun perkara itu mengaibkan. Peristiwa yang berlaku kepada Oprah Wifrey berlaku pada tahun 1983. Jika di kira sekarang , 30 tahun telah berlalu dan ketika ini Oprah Wifrey sedang mencapai zaman kegemilangannya dan mendapat penghormatan dari masyarakat dunia. Popularitinya tidak dapat dinafikan setelah banyak kerja amal dilakukan dan mengeluarkan rancangan talk shownya sendiri.

Tiba-tiba pada muka akhbar sisipan Utusan Malaysia bertarikh 21 OGOS 2013 keluar pula berita yang mahu sangat aktres ini jujur tidak kena tempat. Di sini inginlah saya membuat ulasan sedikit dengan ilmu saya yang sedikit ini.

Islam itu indah.
ALLAH taala Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Perasaan malu adalah fitrah manusia yang Allah bekalkan supaya manusia dapat protect diri masing-masing dari pelbagai aspek. Sementelah Hadith Nabi SAW yang mulia ada menyebut ALHAYA U MINAL IMAN yang bermaksud, malu itu separuh daripada iman. Perkara dosa atau perkara lepas hanya kita dengan Allah dan orang-orang yang terlibat sahaja yang tahu. Allah taala yang mengetahui kekhilafan hambanya serta Maha Pengampun menutup aib hambanya selagi hambanya itu tidak membuka aib sendiri. Begitulah maha pengasihnya Allah Taala.

Bagi orang-orang kafir, mungkin mendedahkan rahsia sendiri juga bertentangan dengan arus fitrah mereka tetapi ada segolongan puak puak yang kononnya ikon mengajar pula masyarakat berfikiran tidak salah membuka aib sendiri dengan niat jujur.  Harapan akhir saya semoga penyakit ini tidak menular ke Malaysia.

Bekerja kembali

Dengan penuh rasa berdebar debar saya mengumumkan esok saya akan bekerja semula. Setelah hampir 6 tahun bekerja sendiri, dengan 7 tahun pengalaman terdahulu, saya menceburi bidang yang sama bermula esok hari. Antara memikirkan kemahiran dan pengetahuan yang sudah ada, bakat yang semakin tumpul, keadaan kewangan yang agak meruncing dan persekitaran yang membantu mungkin., saya gagahkan diri juga untuk menghadapi dunia yang penuh cabaran sekali lagi.
Semangat pada masa sekarang mungkin tidak sama seperti amarah 13 tahun dahulu. Mungkin sekarang akan cuba menjadi lebih cool, smart dan bersistematik. Saya tidak akan lincah lagi mengejar peluang diluar sana tetapi saya akan merebut peluang di hadapan mata.
Kebenaran daripada suami adalah suatu hadiah yang saya terima dengan hari yang gembira dan terharu. Namun tidak dinafikan rasa bersalah dan sedih berpisah dengan rutin harian yang cukup selesa tetapi tidak patut lagi di pertahankan.
Apa yang mampu saya ucapkan kepada diri saya ialah selamat berjuang dan FOKUS.

Thursday, August 1, 2013

Ramadhan Malam ke 24

10 malam terakhir adalah peluang untuk kita memecut laju dalam beribadah. Adakah saya puas hati dengan amalan ibadat.
Oklah sebelum itu, haruslah kita memahami bahawa ibadat tidak semestinya kita solat dan berzikir serta membaca Quran sahaja kerana apa sahaja pekerjaan yang diniatkan kerana Allah taala dan tidak menyalahi syarak dianggap ibadat. Contohnya kita memandu, basuh baju, buat kuih raya dan bergaul dengan masyarakat pun dianggap ibadat.
Malam lailatul qadar lebih baik daripada 1000 bulan, diampuni dosa, ketetapan dan ketentuan seperti ajal maut juga diturunkan pada malam itu juga untuk setahun akan datang. Malaikat melebarkan sayapnya dimalam yang diberkati sehingga terbit fajar.
Pesan saya sebagaimana pesan ustaz pondok yang saya dengar ceramahnya, hidupkan malam dengan ibadat. Jika banyak masa selepas tahajjud dan bermunajata, bacalah buku, buat kerja tulis menulis macam saya tulis blog ini dan berbagai lagi.
Selamat beramal.

Wednesday, July 31, 2013

Cerita buat kuih di bulan Ramadhan

Sedar tak sedar sudah hari ke 22 kita umat Islam di Malaysia berpuasa. Biasanya bulan puasa di akhir-akhir baru rajin hendak membuat biskut atau kuih tradisi lain. Jiwa ini sungguh teruja semacam di bahu menggalas peranan orang penting dalam menyiapkan juadah. Tapi tidak bererti saya ingat hendak  beraya sahaja. Manakan tidak, Jiwa seharusnya lebih membesarkan bulan Ramadhan lebih daripada bulan Syawal kerana fadhilat yang banyak. Manakala bulan Syawal pula diraikan sebagai bulan kemenangan.

Oklah!  berbalik kepada agenda  membuat kuih raya. Saya cuba berjimat cermat serta menggunakan bahan yang ada sebaik mungkin. Setakat ini kuih dan biskut yang siap ialah tart nenas ( sering saya dan suami mengajuk cakap anak buah yang kami gelar dak kiting, mana tidaknya, pelat dia menampakkan telo British sebagaimana yang dilatih gurunya di Sekolah di Singapura-itu katanya). Selain itu setelah menonton rancangan selera yang di acarakan oleh tukang masak baru siap ada petua untuk merapuh dan melemakkan biskut lagi* , saya mencuba membuat biskut cornflakes.

Almond London biskut yang paling banyak pakai modal juga tidak ketinggalan. Biasanya saya beli kacang almond satu kilo. Tapi tahun ini saya cuma beli 1/4 kilo. Itu pun dapat dekat 300 biji. Kalau satu kilo mahu jemu tangan ni nak menggentel dia satu jenis saja. Jawabnya biskut lain terbengkalai. Kalau 900 biji mahunya saya masak sekurang kurangnya 23 dulang. Sekali bakar makan masa 30 minit. Mahu dekat 12 jam saya membakar. Tak sanggup saya nak duduk depan oven yang comel dan tak boleh bakar sekali banyak macam dalam tv . Dalam rancangan tu sekali bakar boleh masuk seratus biji. Hoho!  Kita bermatematik pula kan!

Seterusnya berpandukan resepi dari internet saya cuba membuat kuih tradisI Melayu iaitu buah rotan. Dan hari ini saya mencuba membuat kuih loyang/ kuih goyang berempah macam arwah atuk saya biasa buat dahulu. Apabila kakak sebelah rumah tanya kenapa tak buat manis saya mempunyai alasan sendiri, biarlah berbeza sedikit dengan citarasa Orang Melaka. Mak mertua sure sure membuat manis kuih loyang ini.

Lepas ini saya ada perancangan membuat agar agar kering, maruku, kuih siput, samprit dan mana yang termampu sehingga tidak membazirkan bahan bahan seperti tahun-tahun sudah.
Saya percaya suami saya tentu seronok apabila melihat usaha saya walaupun tidak menepati cita rasa. Inilah meriahnya erti puasa dan persiapan menyambut hari raya kepada pasangan suami isteri baru seperti kami (8 tahun masuk 9 tahun lagi 5 bulan).
Suami sudah semestinya mahu saya mengikut jejak langkah bondanya tercinta supaya menyediakan makanan bersumberkan hasil air tangan isteri tercinta.
Semoga Ramadhan kali ini lebih baik daripada tahun lalu.

Monday, July 15, 2013

Guru

Terima kasih kepada guru guru yang mendidik anak bangsa dizaman serba mencabar ini. Jika dahulu ibu bapa siap menyerahkan rotan dan amanat lagi kepada tok guru supaya mendidik anak mereka. Jika degil atau tidak mendengar kat rotanlah anak mereka asal jangan patah sudah. Begitu baiknya adab orang dulu dulj menyantuni guru anak mereka.
Sekarang, dengan bebanan tugas dan tekanan persekitaran, guru terpaks berhadapan dengan cabaran paling mencabar mental. Manakan tidak, ibu bapa sering menuding jari, menyerang malah mengugut guru yang terkasar mendidik anak mereka. Mungkin kerana ibu bapa sekarang terlalu moden. Sedangkan mereka tidak setera mana pun mampu mendidik dan mendampingi anak mereka.
Saya agak skeptikel terhadap ibu bapa begini. Mereka tidak menyedari sikap mereka boleh mengurangkan keberkatan ilmu yang dituntut anak mereka akibat campur tangan mereka. Sudahlah perhatian agama tidak ditekankan, anak tidak diajar menghormati guru, sampai ketika nanti, jika Allah berkata Kun Fayakun, perbuatan menderhaka kepada guru akan balik kepada diri mereka balik. Ketika itu barulah mereka tahu tinggi dah rendah langit. Jika tidak sedar lagi, bacakanlah talkin untuk ibu bapa begini.
Saya percaya masa depan anak anak tidak kemana jika tidak dididik tunduk patuh serta hormat yang tinggi kepada guru. Sebab itu cuba selidik dan kaji berapa ramai remaja terjebak dengan kes juvana terdiri daripada remaja yang bermasalah di sekolah lagi.
Semoga ibu bapa diluar yang tersasar ini kembali ke pangkal jalan.

Tuesday, July 9, 2013

1 RAMADHAN 2013

Alhamdulillah, malam ini dapat menunaikan solat tarawih bersama suami di Masjid al Mukhlisin Alam Damai. Ramainya jemaah sehingga melimpah ketingkat dua. Seketika sebelum solat Isyak bermula, sedikit ucapan daripada pengerusi masjid tentang dana yang diperlukan sepanjang bulan Ramadhan.
Aktiviti sepanjang Ramadhan pula diimarahkan dengan program sahur, berbuka puasa, ada tazkirah, jamuan moreh dan bertadarus Quran.
Rancangan tv pula nampaknya benar benar meraikan Ramadhan.

Harapan saya supaya Ramadhan kali ini lebih baik dari tahun tahun sudah.

Bagi suami isteri seperti kami, pastilah kemanisan dikecapi apabila dapat turut serta dalam aktiviti ibadat beramai ramai bersama muslimin dan muslimat lain.

Thursday, June 27, 2013

Hikmah disebalik kejadian

Saya bercadang untuk tukar tempat peperiksaan takaful basic exam atau kata singkatannya TBE dari OUM Jalan Tun Ismail ke Bangi mendangkan jarak yang dekat dan saya tidak perlu mengharungi jalanraya yang sesak pada pukul 5.30 petang.
Tarikh peperiksaan saya pula di sarankan di tukar seawal yang mungkin. Entah mengapa culas dan malas betul saya hendak menghubungi pihak takaful untuk pertukaran ini.
Rupanya nak dijadikan cerita , pada 26 dan 27 Jun , bapa saudara saya iaitu Pak Long telah mengambil kursus anjuran IKIM di Jalan Duta. Saya pula haruslah menjemput dia sebagaimana yang dijanjikan.
Bayangkan sekiranya saya bertolak mengharungi jem dari Bangi ke Jalan Duta. Dengan Bangi yang jem, Kajang lagi, Jalan Loke Yew Lagi, bulatan Kinabalu lagi dan sebelum nak memasuki Jalan Duta.
Balik lagilah 2x ganda jem.
Nampaknya Pak Long kena banyak-banyak bersyukur kepada Allah kerana dia simpan hasrat saya supaya saya dapat tolong Pak Long.
Saya pula kena berterima kasih kepadaNya kerana peracangannya memberi kemudahan kepada saya supaya saya tidak stress menghadapi kesesakan jalan raya.
Keputusan Exam..... Alhamdulillah dengan jayanya LULUS.

Tuesday, June 25, 2013

Temuduga

Antara soalan
MR LIM : Ada sakit?
Aku : Tak ada, tapi hati tak tau la.....

MR LIM : u kerja kena out station every month about one week..... suami u ok tak.... u pernah berjauhan dengan dia?
Aku :( tak tau nak jawab apa) saya tak pernah out station tanpa dia tapi dia selalu......

Mr Lim okey, saya okey, rasa macam joke dan loyer buruk pula.

Seperti biasa, saya ok, diterima, tetapi situasinya pasti tidak mengizinkan kerana susah suami saya nak lepaskan saya. Encik Lim dah baca itu semua berdasarkan kaji selidik dan perbualan dengan saya.

Pengajarannya ..: tak sama bujang ngan dah kahwin.

My Cat

Tuesday, June 18, 2013

2 cerita terkena yang berbeza

Suatu petang saya dalam perjalanan pulang daripada Muar menuju ke Melaka. Saya harus mengambil suami saya di tempat kerjanya kerana sudah berjanji begitu. Ketika memandu kereta saya meneguk air jambu yang cantik hijaunya dan nampak segar pula. Rasanya manis dan masam mungkin campuran dari serbuk asam. Sambil memandu, saya santai mendengar radio dan berkhayal seketika. Entah bagaimana dalam sedap meneguk air saya berasa sesuatu rasa menyengat di deria rasa lidah saya.
Otak saya menangkap dan menduga tepat rasa itu. Ya, semut kepala hitam. Mahu di luah keluar cermin kereta dengan kelajuan 90km sejam rasanya kurang sopan. Silap haribulan air akan terpercik kemuka saya kembali. Air jambu berkumpul dan tidak jadi ditelan.
Idea datang apabila melihat gelas plastik jernih yang masih berbaki suku air jambu batu ini. Tanpa membuang masa saya menyalurkan air dari mulut melalui straw ke tempat asal. Hilang masalah saya.
500 meter lagi saya hampir memasuki perkarangan Masjid Al Azim, tempat dimana saya perlu menjemput suami saya. Dalam masa yang sama, saya menerima panggilan telefon yang berkaitan dengan kerja saya. Saya melayan panggilan sehingga apabila parking dihadapan suami sayapun, perbualan belum dapat diselesaikan.
Saya menghulurkan gelas plastik berisi sisa air jambu kepada suami dengan isyarat tangan supaya dia membuang ke dalam tong sampah yang bersetentang dengan kereta kami. Saya sibuk bercakap di dalam telefon, suami pon ketika itu sedang melayani rakannya bercakap.
Perbualan selesai, suami saya masuk kedalam kereta dan saya :
Saya; dah buang air jambu tadi?
Suami ; dah habis saya buanglah
Saya:awak minum ke?
Suami : iyelah, awak yang bagi saya kan?
Saya:...............
Oh tidak.... sehingga sekarang apabila teringatkan peristiwa itu saya akan ketawa gelihati. Suami pula tidak mahu mengingati pengalaman ngeri dan meloyakan.


Kisah 2.
Saya di masukkan ke wad tingkat 10 PPUM untuk menjalani satu operation kecil yang dipanggil laparoscopy.  Sesudah menjalanI pembedahan saya dibawa ke wad dari bilik OT atau operation teater. Terasa ada jari kasar menguit tangan saya seolah memberitahu keberadaannya. Saya tahu itu suami saya. Ketika di tolak ke bilik pembedahan dia masih dalam perjalanan daripada ofis ke hospital. 

Dengan pening pening kesan ubat bius saya menggagahkan mata melayan suami dan mak cik Tangsit yang datang melawat. Mungkin kalau hanya suami sahaja yang ada saya sudah bantai tidur sahaja. Banyak cerita yang kami kongsi dan sekurang kurangnya tidaklah saya memikirkan denyutan diperut kesan pembedahan kecil tadi. Usai sahaja suami dan mak cik saya melawat, jam menunjukkan pukul 8.00 malam. Ya, mata saya mahu tidur sangat sangat. Saya terjaya pada pukul 12.30 pagi dek kehadiran nurse dengan bekalan ubat dan sedikit minuman. Baik betul nurse jaga saya. Kemudian saya terjaga lagi pada pukul 1.30 pagi , tak silap saya ketika itu nurse mengambil air kencing yang penuh di dalam plastik pundi kencing melalui saluran penutup di bawah plastik. Tak selesa sungguh saya, tapi apa boleh buat. 

Selepas itu mata saya sukar lelap mungkin kerana tidur terlalu awal. Pukul 3.30 saya terjaga dan akhirnya saya mengambil keputusan tidak tidur. Lampu dinding di hujung atas kepala saya, saya buka melalui tali yang tersedia. Ada 3 buah buku yang sedang saya habiskan sepanjang saya di wad, satu berkenaan kewangan, dua berkenaan takaful dan tiga berkenaan keagamaan. 2 sudah habis saya baca. Satu kepuasan rasanya.
Saya capai lagi satu buku sementara menanti pagi.

Badan saya berasa sungguh tidak selesa kerana hendak kencing hanya melalui saluran yang di pasang, mahu mandi, macam tak selesai dengan organ tambahan ini.
Pukul 5.30 nurse datang menjengok dan terkejut melihat saya tidak tidur, saya katakan saya terjaga awal dan minta tolong bukakan pundi, jika boleh. Nurse menolak dengan baik dan memberi alasan perlu menunggu pakar surgeons terlebih dahulu. Saya beri alasan susah mandi, tetapi nurse yang lebih arif memberi cadangan dan alternatif yang saya guna pakai selepasnya.

Saya masuk kebilik air dan mandi sepuasnya. Di dalam bilik air ada jag plastik yang saya gunakan sebagai penadah air untuk jirusan yang lebih memuaskan selain daripada paip pancuran. Akhir sekali, saya meletakkan berus gigi dan ubat gigi di dalam jag plastik supaya tidak bercampur dan terjatuh ke lantai . Ada juga terdetik mahu berkumur dengan jag plastik itu tetapi tidak jadi.

Badan sudah segar, baju sudah berganti. Ya,  betul cakap nurse tadi, tiada masalah mandi dan membersihkan diri dengan spare part baru saya. Saya membaringkan badan dan rasa mahu tidur sekejap tetapi terganggu dengan kehadiran nurse . Dalam sedar saya melihat dia menadah air kencing ke dalam bekas, kemudian masuk kebilik air. Dan baru saya sedar bekas jag plastik yang sama yang saya gunakan tadi yang digunakan untuk kegunaan membuang bahan buang badan.

Oh tak dapat saya bayangkan berapa banyak lagi air kuning dari saluran buangan yang masuk kedalam jag plastik yang saya tadah mandi dan hampir hampir saya gosok gigi dan cuci dari air yang ditadah dengan jag air.
Jag air plastik

Laparoscopy
Air jambu batu

Tuesday, May 28, 2013

Penyokong Over Load Stadium

Malam ni stadium bola sepak Pahang mencatat sejarah apabila peminat bola sepak membanjiri stadium sehingga berlaku limpahan manusi ke trek. Sultan Pahang turun ke trek dan nampak tidak puas hati dengan ciri ciri keselamatan yang tidak terjamin.
Ketua Polis Daerah mengumumkan perlawanan bola sepak malam ini terjamin keselamatannya. Selepas pengumuman dibuat, peminat Johor masing memasuki trek kerana objek yang dibaling dari luar. Bawah keatas jatuh kebawah balik.
Keputusannya perlawanan di hentikan apabila pasukan pelawat iaitu JDT membuat keputusan tidak beraksi.

Komen : Baguslah

Monday, May 20, 2013

City Dilemma!

Sudah setahun saya berhenti dari menjadi guru di sebuah sekolah agama di Bandar Tun Hussein Onn. Pada asalnya rancangan saya ialah untuk concentrate didalam Public Mutual. Tergendala sebentar kerana berniaga pasar Ramadhan. Saya tak tahu nak cari alasan apa mengapa selepas itu saya hanya bergantung pada repeat customer. Kemudian tujuan saya tersasar. Saya mula sibuk tengok iklan iklan kerja di Mudah.my. Saya jadi takut apabila melalui sesuatu interview kerana selepas itu saya terperangkap dalam dilemma untuk terima atau tidak. Tatkala hati saya mahu terima jawatan kosong itu, lalu wajah suami saya menjelma. Banyak perkara yang dia tidak setuju dengan minat dan kemahiran saya. Mungkin kerana terlalu risau atau memikirkan kebolehan saya.
Dari satu sudut mungkin ada kebaikannya. Tetapi saya yang terperangkap dengan diri sendiri dan rasa sungguh tidak adil. Tersekat semua.
Selepas itu saya mengikuti sesi ujian bertulis untuk jawatan di jabatan kerajaan. Pertaruhan sijil diploma tahun 2001 untuk jawatan kerajaan Malaysia. Kini saya menunggu jawapan setelah lulus ujian dan setelah mengikuti program accesment centre (kat borang pun nak tulis English, Oh Malaysia ku. Bahasa Melayu dah double standart)*. Dua jawatan dalam penantian samada dapat atau tidak.
Saya? Syaitan kiri dan kanan berbisik bisik perkara negatif. Maaf! dengan rendah hati dari dahulu lagi saya phobia dengan kerja kerajaan. Mungkin sebab saya biasa berdikari. Tetapi susah juga walau kerja swasta dan bergaji besar kerana apabila nak submit loan rumah percentage tak semudah dan setinggi orang kerja kerajaan walaupun mereka bergaji kecil (tengok syarikat apalah...)
Seronok melihat rakan rakan seperjuangan saya semarketing yang dah berjaya. Siap up grade lagi status kerja, tangga gaji dan investment. (Alhamdulillah, apa yang saya ada sudah mencukupi disediakan suami. )

Muktamad

Insyaallah kerjaya saya sebagai PM Consultant adalah yang termudah , terbaik, ter fleksible. Kerjaya yang tiada modal besar kerana semua fasiliti telah ada. Jika saya mahu mulakan pada awal awal dahulu, mungkin saya perlukan modal tetapi rasanya sekarang saya boleh maintain.

Jika berkerja sendiri begini, memanglah kita perlukan modal tetapi kemudilah dengan cara yang tidak membebankan.

Saya dah tak mahu berangan angan, berimpian , merancang merancang tetapi tidak berjalan. Jika ada suara halus atau suara diam yang bergema di dada, saya akan lawan dengan positif.

Apapun yang paling utama Allah first!