Koleksi Gambar

Friday, November 1, 2013

Adab berjiran

Sebenarnya tulisan ini cetusan daripada rasa tidak puas hati dan tidak patut jiran-jiran saya. Wajarkah saya berkecilhati sekiranya mereka jiran-jiran berkumpul sambil menjamu selera dihadapan mata saya tanpa menjemput jiran yang baik seperti saya, hehehe ! Kata orang ajak-ajak ayam apalah salahnya. Perkara ini sudah berlaku beberapa kali. Kadangkala buka sahaja pintu rumah, dah nampak mereka berhidang di rumah depan. Adatlah saya sebagai jiran terdekat berasa sangat berkecil hati. Saya ahli yang muda bukan tidak bercampur baur dalam kenduri kendara mereka.

Apalah kakak-kakak ni, hilang respek saya pada mereka. Hilang juga kasih sayang yang tersemai. Kemesraan selama ini sudah tiada maknanya.
Takpelah, hari ini hari mereka.

Cuma saya tertanya-tanya dimanakah sikap prihatin dan mana datangnya sikap tidak sensitif serta kemana perginya keprihatinan mereka.
Pesan saya kepada anak-anak sekalian. Jangan tiru perangai mak cik mak cik yang tak baik ni tau.......
Berdosa tidak peka dengan jiran tetangga.

Kepada mak cik mak cik baliklah mengaji tentang adab-adab dan hak berjiran.

No comments:

Post a Comment