Koleksi Gambar

Monday, July 15, 2013

Guru

Terima kasih kepada guru guru yang mendidik anak bangsa dizaman serba mencabar ini. Jika dahulu ibu bapa siap menyerahkan rotan dan amanat lagi kepada tok guru supaya mendidik anak mereka. Jika degil atau tidak mendengar kat rotanlah anak mereka asal jangan patah sudah. Begitu baiknya adab orang dulu dulj menyantuni guru anak mereka.
Sekarang, dengan bebanan tugas dan tekanan persekitaran, guru terpaks berhadapan dengan cabaran paling mencabar mental. Manakan tidak, ibu bapa sering menuding jari, menyerang malah mengugut guru yang terkasar mendidik anak mereka. Mungkin kerana ibu bapa sekarang terlalu moden. Sedangkan mereka tidak setera mana pun mampu mendidik dan mendampingi anak mereka.
Saya agak skeptikel terhadap ibu bapa begini. Mereka tidak menyedari sikap mereka boleh mengurangkan keberkatan ilmu yang dituntut anak mereka akibat campur tangan mereka. Sudahlah perhatian agama tidak ditekankan, anak tidak diajar menghormati guru, sampai ketika nanti, jika Allah berkata Kun Fayakun, perbuatan menderhaka kepada guru akan balik kepada diri mereka balik. Ketika itu barulah mereka tahu tinggi dah rendah langit. Jika tidak sedar lagi, bacakanlah talkin untuk ibu bapa begini.
Saya percaya masa depan anak anak tidak kemana jika tidak dididik tunduk patuh serta hormat yang tinggi kepada guru. Sebab itu cuba selidik dan kaji berapa ramai remaja terjebak dengan kes juvana terdiri daripada remaja yang bermasalah di sekolah lagi.
Semoga ibu bapa diluar yang tersasar ini kembali ke pangkal jalan.

No comments:

Post a Comment