Koleksi Gambar

Monday, September 9, 2013

Ivf , susulan

Hari ini saya ke wad ppum.
Ambil nombor. Hari isnin ramai yang attend ppum, jadi kenalah tunggu sikit.
Kemudian temujanji saya dengan doktor Agilan terlaksana. Laporan daripada scan selepas mengambil puregon selama 4 kali.

Fakta:
Puregon 600 iu x 2
Harga rm700 x 2: rm1400
Cucuk setiap pukul 9.00 malam
Setiap kali cucuk 250mg puregon
Tujuan: untuk menggalakkan pengeluaran telur
Dibeli atas saranan doktor Agilan di farmasi ppum
Mula diambil pada hari ke2 period.

Setelah 4 kali mengambil suntikan puregon, hari doktor Agilan scan rahim saya dan mendapati sebelah kanan saya mengeluarkan telur sekitar 5 biji. 2 biji agak besar dan 3 lagi masih kecil. Manakala di sebelah kiri mengeluarkan 4 biji dan agak terlindung menyukarkan proses pengambilan telur nanti. Dr Agilan mendapati fibroid kecik sekitar 1 cm dan menjangkakan ia tidak akan mengganggu proses ivf kerana berada agak jauh daripada rahim.

Fakta
Tiub kiri 4 biji telur
Saiz anggaran 10 x2 biji , 8 x2 biji
Tiub kanan 5 biji telur
Saiz 14, 12 dan 3 kecil yang lain

Hari ini dr Agilan menyarankan pengambilan orgalutran .

Fakta
Orgalutran 0.25 x 5
Harga total rm650
Disuntik setiap 9.00 pagi
Tujuan supaya telor tidak pecah atau tahan sehingga proses ivf
Nota jarum agak besar dan suntikan boleh jadi menyakitkan daripada jarum suntikan puregon

Insyaallah selang satu hari ini Rabu, saya akan ke ppum untuk scan perkembangan telor.

No comments:

Post a Comment