Koleksi Gambar

Friday, August 23, 2013

Rahsia Suami Isteri

Sebenarnya tulisan ini lebih kepada mahu menegur kaum wanita yang tidak segan silu menceritakan hal rumah tangga terutamanya isu-isu sensitif yang boleh memalukan suami masing-masing.

Di sini ada beberapa situasi yang saya alami sendiri ketika bercampur dengan rakan-rakan dan jiran-jiran.

◆Situasi1
Saya menghadiri gotong royong kumpulan kami untuk menyediakan juadah jamuan hari raya Aidilfitri yang disepakati oleh jiran tetangga saya. Seorang kakak memulakan isu ini.

Kakak A: Siti nak tahu tak, suami kakak B ni kuat seks!......
Saya : ( terkedu sekejap ) ha! Ish! tak baiklah kak cerita pasal ni...
Kakak A: Betul Siti, kalau nak tahu kakak B yang cerita sendiri.
Saya : ( no wonder lah, kakak A ni berani cerita hal dalam kain kakak B).

◆Situasi 2
Saya kerumah rakan saya yang selalu meluahkan masalah rumahtangganya. Biasanya tentang tanggungjawab kewangan yang di tanggung dia dan suaminya serta perbelanjaan mewah suaminya.

Seri: kak, Seri tengok family suami Seri ni selalu ambil kesempatan atas kebaikan suami Seri ni. Ada sekali tu kami keluar makan ramai-ramai. Apalah salahnya pakat-pakat bayar. Pada Seri baiklah duit tu beli dan masak sendiri, lagi jimat.

Di masa yang lain.

Seri: Mak mertua Seri ni macam suka ambil kesempatan pada suami Seri. Patutnya kalau nak minta apa-apa pun fikirlah susah anak juga. Anak ni ada duit ka, takdak duit ka, kesian la kat anak sama. Lagipun anak ni juga yang dia cari. Adik suami Seri tu lagi la kerja gaji besar, tak minta pula kat dia. Kadang kadang Seri tengok adik suami tu pun sama ambil kesempatan kat suami Seri. Semua nak abang dia ni sponsor.

Di masa yang lain.

Seri : Seri dah tau dah perangai suami Seri. Layan lebih sikit dan sure dia bagi apa Seri nak.
( saya suka dengan statement ini kerana nak tackle suami masing-masing ada cara. Tambahan lagi hanya isteri yang mengetahui kelemahan suami. Statement ini umum!)

Di masa yang lain.

Seri : Mana nak larat kak Siti. Kalau orang lain bekerja lapan jam pun tahu penat. Ini lapan jam pun boleh ..... lagi.
Saya : ( actually bukanlah cerita sensasi di dalam bilik yang saya maksudkan dengan layanan kepada suami. Jika ada pun itu rahsia suami isteri yang wajib ditutup oleh para isteri. Bagi saya layanan yang baik sudah tentulah seperti kita tahu apa kesukaan suami, pujukkan yang kewanitaan, jangan bebankan suami dengan perkara yang tidak mampu atau tidak disukai dan banyak lagi secara umumnya , mungkinkah dia melihat apabila saya menyuruhnya melayan bermaksud dia melihat saya secara terbuka boleh berkongsi cerita di dalam bilik?)

◆Situasi 3

RINI rakan saya mempromosikan krim Lumiglow yang mahal harganya. Dia pun menceritakan kebaikan krim tersebut.

Rini: kau boleh cuba untuk cuba kempiskan perut atau dapatkan anak dengan menyapukan krim ini di bawah perut.
Saya: ( berminat)
Rini : Aku sendiri dah cuba . Tapi lain pula kegunaannya. Suami aku pakai krim ni sewaktu nak bersama. Suami aku ni ada masalah sikit, dia punya anu lembik dan kecil bila bersama.
Saya : ( Astagfirullahalazim)

◆Situasi 4

Kak Lela bertemu jiran-jiran dan menceritakan keberkesanan ubat kuat yang dibelinya.

Kak Lela : Puas sangat - sangat , Bersama sambil pegang dinding lah...... ( ada reaksi bangga ).
Saya : ( adakah apabila perkataan seperti itu diceritakan kepada anda, imaginasi anda tidak terbayang sedikit pun ?)

Itulah serba sedikit cerita sensor yang orang perempuan ingat bahan dibanggakan, joke atau bertujuan menunjuk nunjuk. Mungkin juga sebaliknya niat bercerita. Ada juga kadangkala meluah tak kena tempat. Konon masalah tak puas hatilah, tak sampai klimaks lah.

Suami juga dalam menangani hal ini perlulah selalu menekankan pendidikan terhadap pasangan betapa peri pentingnya menjaga rahsia suami isteri kepada pasangannya. Apatah lagi perkara yang melibatkan aib suami. ISlam amat menitik beratkan perilaku wanita lalu nasihat nasihat dan azab yang banyak dialami kaum wanita  di neraka didedahkan kerana berpunca daripada mulut. Hal ini ditekankan supaya menjadi panduan kepada wanita muslimah umumnya diluar sana (sini).

★nama watak bukanlah nama sebenar. Tetapi rencana ini diolah dari kisah benar dari pengalaman sebenar yang saya alami.

No comments:

Post a Comment