Koleksi Gambar

Sunday, August 14, 2011

Moral Zaman Sekarang

Baru sahaja berbangga melihat berita di RTM apabila pelajar memberi reaksi matang pada pertanyaan wartawan terhadap keamanan yang di kecapi di Malaysia. Adik-adik peringkat menengah ini memberi komen yang seimbang di mana mereka berharap situasi politik dapat diperbetulkan dimana pemimpin adalah wadah yang menjadi medium untuk rakyat menyampaikan hasrat. Katanya lagi keadaan moral dengan jenayah yang semakin meningkat perlulah ditangani dengan segera.

Namun petangnya, seorang anak dari Kuala Nerang Kedah sanggup menetak ayahandanya semata-mata ditegur kerana memarahi anak-anak buah yang membuat bising. Di pertengahan Ramadhan ini, akibat anak derhaka tadi, ayahandanya telah mengadap Ilahi sambil membawa bukti pembunuhan di Padang Mahsyar kelak.

Menerobos sebab musabab kejadian tersebut, saya tertanya-tanya apakah anak ini mental atau terkena dadah atau mempunyai sindrom baran keterlaluan. Sungguh akal yang Allah kurniakan ini tidak dipacu dengan jalan positif. Nafsu dibulan Ramadhan ini dimenangkan padahal kita diseru melawan hawa nafsu di bulan puasa ini sebagai tanda perhambaan terhadap Khaliq kita.

Apapun pemimpin harus bertanggungjawab memberi tauladan yang baik dan memikirkan cara bagaimana untuk mengelokkan akhlak masyarakat yang semakin membimbangkan ini.

Jawapan yang seratus peratus tepat ialah kembali kepada Islam sepenuhnya. Syariat ditegakkan, jiwa harus diisi dengan ketaqwaan.

No comments:

Post a Comment