Koleksi Gambar

Wednesday, January 1, 2014

Muhasabah dari kisah orang lain

Ani seorang yang mempunyai kelulusan ijazah pentadbiran perniagaan dari salah sebuah institusi pengajian tinggi di dalam negara. Berasal daripada keluarga yang susah dan merupakan harapan keluarga. Rumah Ani kecil dan tidak mempunyai bilik yang cukup sebagai layaknya rumah yang sempurna.
Habis sahaja belajar Ani menjalinkan hubungan dengan seorang lelaki Indonesia sehingga melahirkan 3 orang anak. Hubungan Ani dengan keluarga terputus terus kerana Ani menyangka dia akan dibuang keluarganya. Masalah timbul beberapa tahun kemudian. Ani mahu menyekolahkan anaknya tetapi tidak memiliki sumber kewangan melainkan bergantung harap dengan kekasih tidak sahnya. Sejak akhir akhir ini pula , dia dilemparkan dengan kata kata yang kesat oleh pasangannya. Anak anak yang dilahirkan dianggap kekasihnya berpunca daripada Ani yang tidak pandai menghalang daripada 'melekat'. Apabila Ani membalas ketidakpuasan hati kekasihnya, dia diugut dihalau dari kediaman sekarang. Ani sekarang betul betul tertekan dan tidak tahu mahu mengeluarkan dirinya dari masalah yang dicipta sendiri.

*cerita ini benar, wataknya ditukar nama. Sumber cerita dari panggilan telefon yang memerlukan bantuan sangat sangat. Reaksi saya tidak marah kerana tidak mahu menambah tekanan. Saya bertindak sebagai pendengar supaya dapat meringankan beban perasaan saya. Saranan saya supaya dia merujuk jabatan kebajikan masyarakat supaya nasib anak anaknya terbela. Selepas itu saya memikirkan , menaakul dan bermuhasabah musibah yang menimpanya sebagai pengajaran hidup.

No comments:

Post a Comment