Koleksi Gambar

Tuesday, February 18, 2014

Bermotivasi dengan nombor

Hari ini saya nak ajar satu cara mendapatkan motivasi secara persendirian. Cara ini amat berkesan untuk meningkatkan semangat anda semua. Cubalah kerana keberkesanannya telah diuji dan keputusannya sunggub superb.

Contoh

Siti amat buntu tentang masalah kewangannya. Baru baru ini dia telah terhenti membayar hutang kad kreditnya kerana tidak mampu membayar disebabkan sumber pendapatannya terhenti. Pekerjaan siti sebagai agen takaful dan unit amanah bergantung kepada berapa rm yang dicarumkan oleh klien nya. Oleh itu mahu atau tidak siti terpaksa berusaha dengan pelbagai metodologi untuk meningkatkan jualannya.

Sebagai agen takaful, ganjaran yang diterima adalah selagimana pelanggan mencarum dengan siti setiap bulan. Baru baru ini syarikat telah mengumumkan ganjaran pergi melancong ke Gold Coast kepada sesiap yang boleh mengumpul ANC  120k.

Siti mencongak bagaimana mahu mendapatkan ANC 120k

Kiraannya ialah
Setiap pelanggan mencarum sebanyak rm 100. Jumlah caruman tahunan bagi seorang ialah 1200.  Anc 120k ditolak dengan 1200 menjadikan baki yang perlu dikumpul 118800.

Jadi siti perlu mendapatkan lagi 99 orang pencarum dengan jumlah caruman paling kurang rm100 sebulan.

Kini siti lebih fokus bagaimana cara untuk mendapatkan sales bagi mencukupkan kuota 99 orang. Supaya lebih cepat siti bercadang mahu mendapat result cepat dan respon segera apabila berhadapan dengan pelang. Jadi, siti memilih untuk pergi ke pejabat pejabat dan kafe untuk mendapatkan  klien secara pukal. Maksud klien berangkai ialah klien secara berkumpulan atau berangkai melebih 3 orang .

Ok tak motivasi yang saya perkenalkan.

No comments:

Post a Comment