Koleksi Gambar

Monday, May 20, 2013

City Dilemma!

Sudah setahun saya berhenti dari menjadi guru di sebuah sekolah agama di Bandar Tun Hussein Onn. Pada asalnya rancangan saya ialah untuk concentrate didalam Public Mutual. Tergendala sebentar kerana berniaga pasar Ramadhan. Saya tak tahu nak cari alasan apa mengapa selepas itu saya hanya bergantung pada repeat customer. Kemudian tujuan saya tersasar. Saya mula sibuk tengok iklan iklan kerja di Mudah.my. Saya jadi takut apabila melalui sesuatu interview kerana selepas itu saya terperangkap dalam dilemma untuk terima atau tidak. Tatkala hati saya mahu terima jawatan kosong itu, lalu wajah suami saya menjelma. Banyak perkara yang dia tidak setuju dengan minat dan kemahiran saya. Mungkin kerana terlalu risau atau memikirkan kebolehan saya.
Dari satu sudut mungkin ada kebaikannya. Tetapi saya yang terperangkap dengan diri sendiri dan rasa sungguh tidak adil. Tersekat semua.
Selepas itu saya mengikuti sesi ujian bertulis untuk jawatan di jabatan kerajaan. Pertaruhan sijil diploma tahun 2001 untuk jawatan kerajaan Malaysia. Kini saya menunggu jawapan setelah lulus ujian dan setelah mengikuti program accesment centre (kat borang pun nak tulis English, Oh Malaysia ku. Bahasa Melayu dah double standart)*. Dua jawatan dalam penantian samada dapat atau tidak.
Saya? Syaitan kiri dan kanan berbisik bisik perkara negatif. Maaf! dengan rendah hati dari dahulu lagi saya phobia dengan kerja kerajaan. Mungkin sebab saya biasa berdikari. Tetapi susah juga walau kerja swasta dan bergaji besar kerana apabila nak submit loan rumah percentage tak semudah dan setinggi orang kerja kerajaan walaupun mereka bergaji kecil (tengok syarikat apalah...)
Seronok melihat rakan rakan seperjuangan saya semarketing yang dah berjaya. Siap up grade lagi status kerja, tangga gaji dan investment. (Alhamdulillah, apa yang saya ada sudah mencukupi disediakan suami. )

Muktamad

Insyaallah kerjaya saya sebagai PM Consultant adalah yang termudah , terbaik, ter fleksible. Kerjaya yang tiada modal besar kerana semua fasiliti telah ada. Jika saya mahu mulakan pada awal awal dahulu, mungkin saya perlukan modal tetapi rasanya sekarang saya boleh maintain.

Jika berkerja sendiri begini, memanglah kita perlukan modal tetapi kemudilah dengan cara yang tidak membebankan.

Saya dah tak mahu berangan angan, berimpian , merancang merancang tetapi tidak berjalan. Jika ada suara halus atau suara diam yang bergema di dada, saya akan lawan dengan positif.

Apapun yang paling utama Allah first!

No comments:

Post a Comment