Koleksi Gambar

Monday, September 17, 2012

keperluan dan kehendak

situasi 1

hari itu ada rezeki lebih
saya: awak , kita ingat nak shoppinglah!
awak: duit ada simpan. kalau barang tak penting tak payah beli.

situasi 2

saya: awak, barang dapur dah habis. petang ni kita g shopping
awak: mmm, nanti senaraikan apa yang perlu . ambil yang penting aje dulu.

situasi 3

saya: awak, krim muka kite dah nak abis.... nak beli lah!
awak: habiskan yang tu dulu.
saya: ala! nanti kena beli juga. Lagipun bulan ni ada offer. Jimat sikit!
awak: (dengan nada gurau) tu kena masuk dalam budget saya ker...?
saya: nak cantik kan untuk awak juga....
awak: ok... (sambil keluarkan duit)

situasi 4

melalui talian telefon
saya: awak, tolong belikan modes.
awak: saya?   
saya:  nape?
awak: tu pun saya yang kena jaga ker?
saya: abis... bukan ker awak yang pakai... (maksud tersirat)
awak: (tanpa banyak soal)....ok

Suami saya bukannya berkira, tetapi dia bijak mendahulukan keperluan daripada kehendak. Pada mulanya agak sukar juga saya untuk ikuti caranya. Maklumlah sebelum ini terbiasa berbelanja mewah. Kadangkala benda yang dibeli buat menyemak rumah lagi adalah. Atau sampai terbuang-buang sebab dah expired date.


No comments:

Post a Comment