Koleksi Gambar

Thursday, September 27, 2012

obses kurus

Dulu badan slim, sekarang lemak sana sini, selulit lagi. Badan pula dah rasa lain macam. Macam ada bumper. Jelesnya bila tengok orang lain selim melim. Pula ada yang bagi petua makan atau ambil suplement kesihatan biasanya minumanlah.
Tapi sebelum apa-apa minta pendapat suami dahulu tentang perubahan bentuk tumbuh kita, kenalah ikut spesifikasi yang dia hendak.
Biasanya suami saya dah tak larat nak jawap soalan saya yang berulang-ulang ini

saya: awak, kita kurus ke gemuk
suami: dah oklah ni (ayat biasa, tapi rasanya tak tipu kot)
saya: (tak puas hati juga) habis tu kita balik kampung baru ni ayah saya cakap suruh ambil ubat kolesterol....
suami: ayah hang loklaq! aku jaga bukan main anak dia ,ada ka patut dia suruh ambil ubat kolesterol. Ubat tu  
kan untuk cairkan darah....
saya: ...mmmm (tak bolehlah nak menerai minuman selim tu)

Tapi baru-baru ini saya mencuba minuman untuk kesihatan yang fungsinya untuk kecergasan, tenaga dan membakar lemak. Lebih bersemangat apabila biras dan adik ipar sama-sama ambil. Nampak perubahannya. Suami mulanya membantah tetapi akhirnya akur.  Sekotak RM41.90. Tak lupa saya ambil satu paket percubaan yang dioffer oleh biras saya.

Baru sehari mencuba, badan saya mula mengalami perubahan. Bukan selimlah!

Saya hilang selera makan, suhu badan berubah tinggi, berpeluh pun ada, dan yang tak boleh tahan asal sekejap-sekejap nak kebilik air. Rasanya apa yang makan cepat-cepat dia proses. Kalau nak ikutkan teori saya ni, makan buang maksudnya rugilah sebab badan tak dapat nak ambil protin dan segala zat untuk kepentingan badan.

Percaya tak, tengok atau dengar aja nasi atau makanan lain, ada loya pula kat tekak ni. Hilang nikmat makan. Takkan mengandung pula kot?

Keadaan ini berlanjutan hingga masuk hari ketiga(hari ini). Punyalah rugi rasanya, sebab makanan yang sedap-sedap ni tak boleh nak perabis.

bukan gemok mana pun, tadi pergi gunting rambut kat kedai, kakak kedai tu pun cakap badan awak okey!...

Lepas ni Insyaallah taknak eksperiment lagi... Adoi perut memulas lagi!!!!...............



kesan 
 gagal ginjal dan gangguan hati.
 gangguan otot (myopathi)
 risiko berkembangnya kanker pada pasien.
saranan!
 mengimbanginya dengan perubahan gaya hidup.

No comments:

Post a Comment