Koleksi Gambar

Thursday, September 20, 2012

ketupat palas

apa yang istimewanya ketupat palas?

ketupat palas memang istimewa. makanan tradisi yang tak semua orang boleh buat. Orang tua dulu-dulu (biasanya sebelah utara dan kelantan) memang pakar dalam pembuatan ketupat palas ni. tengok cara balut pun dah tau.

sejak bila kamu suka ketupat palas?

saya suka sejak bila... (pikir jap). sejak saya kawen ngan orang Melaka. Tiap kali musim raya rasa nak makan ketupat palas.... teringat-ingat tau. Nak buat tak pandai. Saya teringat saya beli ketupat palas untuk memenuhi rasa teringin saya kat bandar Muar dengan sorang mak cik tu. Time pergi ambil saya tertengok sesuatu yang tidak berkenan di hati. ... keluar topik nanti kita sambung pada topik yang berkenaan atau kita wujudkan soalan yang ada kaitan.

kamu pandai buat ketupat palas ker? 

Hai, tengok oranglah. Bertuah suami saya sebab dapat saya tau. Tak tahu buat pun belajar juga buat (huhu, serik makan ketupat yang beli hari tu sebab tak tahu jaminan kebersihannya). Mmm, kalaulah saya main agak-agak saja, boleh jadi fitnah kat orang tu. (hihi tak tahan geli hati bila suami kata sedap pada pagi raya tu sambil diiyakan saudara mara yang turut sama makan). Saya memang tak sentuh. Kalau cakap mati pula selera diorang tu... kesian!

kalau kamu pandai jenis apa yang selalu orang pandai buat ?

Pandai buat apa? ... buat tak tahu boleh...lawak sengal!
hehe gurau jer. 
Ketupat ada dua jenis buat pengetahuan cik kak-cik kak oii! Satu Jantan satu betina. Macam mana nak tahu jantan dan betina?... ish susah sikit nak explain. yang nampak komplikated dan susah nak buat tu ketupat jantan la. kalau betina tu, tengok rupa dah tau... eheheh

rasa ketupat palas macamana ?

Rasa pulutlah. Bila letak garam baru bangkit lemak dia tu. Tapi kalau yang tak sedap tu biasanya disebabkan lembek, kurang garam, terlebih garam atau kurang lemak, keras. ikut lidah masing-masinglah (ikut sapa yang buat, kalau saya buat mestilah sedap.)

pendapat kamu tentang ketupat palas?

kuih tradisi melayu utara yang mesti ada setiap kali raya. jadi setiap daripada kita mestilah menitik beratkan kemahiran membuatnya . seelok-eloknya satu keluarga mesti ada seorang wakil.

kalau saya bagi kamu pilihan antara ketupat palas dan ketupat nasi mana kamu pilih?

Dua-dualah. Kalau jemu yang palas boleh makan ketupat nasi pula.

kamu tak nak ker bisnes ketupat palas?

Kalau ada orang tolong modalkan, ada staff , naklah! Bos biar saya yang jadi ha!

kalau kat kl ni boleh buat duit tau!apa lagi yang bagus pasal ketupat palas?

KL semua jadi duit.... dah malas nak hurai lagi.

lagi?lagi? 

...................

...........

dan lagi?

...............

kesilap tanggapan orang terhadap ketupat palas?

Makan ketupat palas boleh jadi gemok... fakta: makan pulut mencantikkan kulit (teori sayalah!)

kamu dikelilingi orang yang pandai buat ketupat palas tak?cerita sedikit nostalgia kamu yang ada kaitan dengan ketupat palas.

Cuba tengok gambar diatas, itulah nostalgia paling manis saya.... nak tambah satu lagi, mak saya pandai buat ketupat palas... pandai sangat.

No comments:

Post a Comment