Koleksi Gambar

Tuesday, July 5, 2011

Bila Nafsu Menguasai

Apabila kita terlalu struggle kita akan melukakan hati orang lain. Kita tidak perduli kata-kata kita akan membuatkan orang lain terguris. Kita akan berkata ikut suka kita. Ikut sedap hati kita apabila kita hendak membahasakan orang lain. Senang juga kita menghamburkan maki hamun semata-mata mahu memuaskan hati kita. Kita mungkin merasa kita ini cukup hebat apabila dapat membuatkan orang lain mendengar suara keras dan kata angkuh kita, malah kita bangga kerana berasa orang lain gerun dengan kita.

Kejam kan kita?

Sampai satu masa apabila kita memandang pada sudut rohani, kita sebenarnya manusia paling lemah di mata orang lain. Manakan tidak, kita sebenarnya berpura-pura kuat sedangkan untuk melawan nafsu menunjuk pun kita tidak mampu. Kita lupa pepatah kalah bukan bererti kalah. Kita abaikan sabda Junjungan kita bahawa orang yang berjaya ialah orang yang dapat menundukkan perasaan marah.

Setiap perkataan yang keluar dari mulut kita rupanya menapis persepsi orang terhadap kita. Kita bangga tetapi jelek dimata orang bahana kalimah yang singkat pemikiran. Apakah perkataan bodoh, tolol, gila, bangang dan cercaan lain dapat meraih tunduk orang kepada kita? Cuma-cuma sahaja kita menunda ejekan orang lain terhadap kita.

Kadangkala kita perlu kembali kepada sifat bersederhana untuk kembali kepada fitrah.

No comments:

Post a Comment