Koleksi Gambar

Sunday, July 3, 2011

Menyimpan Marah dan Berdiam Diri.

Kita ini manusia mudah tersentuh hati. Dalam pada itu kita juga kadangkala lupa bahawa ungkapan kita mengundah amarah. Kita pula sesekali pandai melontar kemarahan sehingga kita lupa syaitan menghiasi kita dengan mahkota kemegahan apabila berjaya merasuki kita supaya tidak mengawal marah.

Kadangkala kemarahan itu mencatur kita melakukan tindakan- tindakan yang diluar rasional.

Sedar atau tidak, tindakan kita sebenarnya mengundang pandangan tidak kena pada mata orang lain. Pakaian marah yang kita pakai sebenarnya compang camping disana sini. Andaikan kita berjalan dengan baju yang saya maksudkan, adakah orang akan berfikir kita ini normal?

Sebaliknya bagi orang yang bijak pasti dia tidak akan mengikut kata hati supaya melayan kemarahan. Ada orang yang apabila marah, dia tidak terburu-buru, sebaliknya berfikir buruk baiknya apabila menurut kata hati. Penyelesaian akan dapat diatasi jika kita mengalah dan berlemah lembut. Tolak ansur dalam menangani permasalahan akan mengundang rasa hormat orang lain walaupun kita tidak meminta itu semua.

Diam lebih baik. Marah sebenarnya akan membuatkan kita bercakap banyak. Dan kita lupa cakap-cakap kita akan mengundang pelbagai akibat buruk. Sementelah itu diam dan bersederhana menandakan seseorang itu bijak dalam tindakan.

Diam memberi manfaat yang banyak kepada kita. Kita tidak bercakap salah, kita tidak menyakitkan hati orang, kita tidak bercakap sia-sia tanpa tujuan sehingga membolehkan orang lain menilai kita apa sahaja.

No comments:

Post a Comment