Koleksi Gambar

Sunday, July 3, 2011

Kekalutan dalam Media Massa

Baru baru (bulan Mei) ini dalam rancangan wanita hari ini ada disiarkan sambutan ulangtahun pakaian dalam wanita jenama Triump. Antara artis yang terlibat ialah Amber Chia, Vanida Imran dan selebriti lain. Diadakan di shopping centre lalu disiarkan satu malaysia melalui tv3.

Para model menggayakan baju dalam dan seluar dalam. Untuk cover mereka memakai kain yang jarang(tapi masih nampak lurah dan alur) menutupi seluar dalam. Kemeja dengan butang terbuka hingga paras pusat menampakkan baju dalam yang cantik. Lalu model-model ini berjalan dipentas yang panjang, menjamu mata-mata penonton. Kemudian keluar pula model baju dalam yang seksi meksi. Jelas kelihatan orang penting yang tersenyum menyokong. Yang saya kenal dibarisan hadapan duduk Vanida Imran seorang Muslim dengan wajah tidak sensitif dan senyuman manisnya.

Persoalannya, Mengapa stesyen televisyen ini tidak sensitif dengan status negara malaysia yang menjadikan Islam agama rasmi. Pula disiarkan didalam rancangan WHI yang kadangkala menyelitkan segmen-segmen agama.

Kadangkala saya dapat meneka bahawa mereka tahu isu ini tetapi mereka ada agenda sendiri dengan sengaja memasukkan promosi porno ini semata-mata mahu menguji ketahap manakan sensitiviti melayu yang dahulu bangga dengan jatidiri dan kuat mempertahankan adab sopan dan tatasusila. Apabila melihat melayu tidak membantah maka mudahlah mereka memasukkkan agenda-agenda lain.

Tak tahulah apa nak jadi dengan Malaysia sekarang ni. Pemimpin merestui, ulamak membisu, muda mudi sibuk bersukaria dan rakyat malaysia lain hanya membantah dari kejauhan. Itupun yang terjentik hatinya. Semoga Allah mencampakkan hati rakyat Muslim khususnya dengan rasa benci kepada kemungkaran. Amin.

No comments:

Post a Comment