Koleksi Gambar

Thursday, July 7, 2011

Kerjaya 2

Banyak sebab kenapa saya berhenti bekerja dalam bidang ini.

Pertama-tama sekali ialah sikap manusia. Manusia yang pertama saya jumpa berstatus tinggi, berbakti kepada anak bangsa, mengajar ilmu-ilmu sesuai kepakarannya. Sayangnya mereka ini bersikap melulu, lupa bahawa melayu ini punya budi bahasa yang tinggi, amat menjaga adab sopan terutamanya apabila berhadapan dengan tetamu. Sayangnya mereka yang saya maksudkan terlalu mengikut kata hati, mengikut nafsu sehingga mempamerkan sikap amarah sehingga menyedihkan saya. Ketika itu saya berasa sungguh tidak patut dibalas begitu kerana saya sendiri tidak sanggup melayan tetamu-tetamu saya sedemikian rupa. silap ialah saya bukan seperti orang lain apabila berbuat salah cuba melarikan, tutup hanset dan sebagainya. 

Sebab ketiga mengapa saya berkeputusan bersara ialah kerana saya terkesan dengan sikap seorang clien saya yang mengancam keselamatan saya. Puncanya kerana saya yang bertanggungjawab menguruskan loan keretanya. Mulanya bukan satu masalah malah ianya merupakan satu laba bagi saya tetapi kerana dia tidak membayar bayaran ansuran pertama, sayalah orang pertama yang disoal seolah saya yang bertanggungjawab. Saya juga memikirkan apakah peluang setiap kes baru mendapat kelulusan dari bank yang kuat mempertahankan kakitangan seperti saya selepas ini akan ditapis atau ditolak. Bertitik tolak dari kejadian itu saya pun menghubungi customer yang kenal baik dengan saya. Malangnya dia bertindak agresif apabila mengugut saya melalui sms. Saya rasa saya cukup kuat dan yakin mempertahankan diri tetapi kekuatan saya sedikit goyah kerana peristiwa kejadian pertama masih mengganggu emosi saya. Ditambah lagi sikap suami saya yang amat susah hati memikirkan saya sehingga kami kurang berinteraksi. Suatu sikap suami yang tersendiri, jika dia risaukan saya dia lebih senang mengambil sikap berdiam diri sehingga saya berasa dibebani satu masalah yang lebih besar dari di tempat kerja.

Antara saya dan klien yang sudah masuk kali kedua berurusan dengan saya (kereta kedua) sebenarnya ada cerita lain yang lebih personal. Yang kedua ini sebenarnya dah masuk bab isteri kedua yang baru pula. Malas saya nak huraikan.

Tidak lama selepas itu suami warning notis 24jam berhenti kerja. Haa, apa saya nak jawab!

Sesungguhnya kebahagiaan saya dirumah, melihat suami senang hati, tidak memikirkan yang bukan-bukan tentang saya.

No comments:

Post a Comment