Koleksi Gambar

Thursday, July 7, 2011

Hj Rasip

Sedang belek-belek nokia E5 saya terjumpa catatan ini yang bertarikh 11April 2011. Rasanya eloklah saya kongsikan. 

Tadi saya mendapat panggilan telefon dari salah seorang customer lama saya. Hj Rasip namanya,daripada Muar dan berusia dalam lingkungan 60 an.

Walaupun terkejut menerima panggilan jauh yang akhirnya memperkenalkan empunya diri,saya berasa amat berbesar hati kerana diingati. Bukan saya lupakan dia,tetapi nombornya hilang kerana handset saya yang diserang virus menyebabkan semua data yang saya simpan sejak 10 tahun lalu hilang terus.

Sebenarnya saya mempunyai cerita dengan HJ Rasip.

Hj Rasip berhasrat membeli sebuah kereta Wira Sedan. Tak silap saya ia berlaku sekitar tahun 2006 . Lalu Hj Rasip menghadirkan diri ke Regency Motor iaitu syarikat pengedar kereta Proton tempat lama saya bekerja. Ketika itu ada seorang rakan sekerja yang memang anti dengan saya dan menganggap saya selalu mencuri customernya.

Hj rasip dihidangkan dengan cerita yang memburukkan saya sedangkan dia sendiri tidak mengenali saya. Mungkin dari situ dia tertarik untuk mengenali saya untuk membuktikan kebenaran kata-kata salesman tadi.

Setelah Hj Rasip mendapat kereta yang sepenuhnya diuruskan oleh saya, barulah dia membuka cerita sebenar yang berlaku sebelum itu. Saya hanya ketawa mendengar cerita yang seringkali dibawa oleh mereka dengan hasrat menjatuhkan saya. Pada saya mudah, sikap mereka sedikit sebanyak mempromosikan nama saya dan juga membawa keuntungan. Siapa yang bijak sudah pasti tidak menerima bulat-bulat cerita yang belum pasti kebenarannya lebih-lebih dari orang yang fasik.

Hj Rasip kerap mengunjungi saya di EON Muar dan kami saling menghormati juga bertukar cerita, banyak memberi nasihat dan motivasi sehinggalah saya terputus hubungan kerana mengikut suami berpindah ke KL. 

No comments:

Post a Comment