Koleksi Gambar

Thursday, July 7, 2011

Kerjaya 1



Apakah kerjaya saya sekarang?

Haha!

Saya taknaklah cerita tentang kelulusan saya yang melayakkan saya menjadi apa. Selepas tamat pengajian saya menganggur selama 2 bulan (itupun sebab puas cari kerja di utara tanah air). Rupanya ketika itu Kedah bukanlah tempat yang menjanjikan peluang dan pilihan pekerjaan yang banyak. Atau mungkin saya yang tak cukup kabel.

Saya membuat keputusan kembali ke Kuala Lumpur kerana melalui iklan-iklan jawatan kosong di akhbar Harian Metro terutamanya menjanjikan banyak peluang pekerjaan.

Interview pertama ialah syarikat pelaburan, kedua di syarikat membekal frame ayat-ayat suci sulaman dan ketiga syarikat Proton Edar. Antara sedar dan tidak tumpuan saya lebih kepada bidang pemasaran.

Akhirnya saya memilih Proton Edar dealer di Setapak. Saya bekerja dan berkenalan dengan ramai manusia, rakan, lawan dan belajar banyak karenah. Kadangkala kita boleh membuat kesimpulan sendiri mereka apabila melihat latar belakang mereka contohnya pekerjaan, tangga gaji, position dalam syarikat, siapa yang didampingi dan banyak lagi ciri-ciri lain. Bukanlah benar 100 % tetapi jika diaplikasikan ianya sedikit sebanyak akan membantu kita bagaimana mengemudi pelanggan-pelanggan kita agar dapat menghindari masalah yang berbagai kemungkinan.

Bila dah masuk bidang ini memang susah saya nak tinggalkan walaupun tawaran kerja lain ada masuk samada dari sektor kerajaan atau swasta. Ibarat terperdaya dengan silauan intan pun ada. Tapi intan yang betullah.

Saya merasa terbiasa handle kerjaya saya dengan pemantauan pengurus yang minima. Terasa bebasnya kerana masa saya adalah hak saya sepenuhnya. Kalau time datang saya kena punctual tapi balik tiada siapa boleh menegah. Bab kerja kita kena jujur yang memenuhi kehendak kerja dengan bijaksana kerana disitulah merit kita masuk. Gaji?. Agak lumayan sehingga saya sayang meninggalkan kerjaya ini. Saya puas hati kerana saya boleh membantu keluarga dan membeli apa yang saya suka. Tapi bila pandang kebelakang balik, terasa ruginya saya tidak menyimpan ketika itu.

Adakah saya menyesal?

Iya! Sedikit menyesal, tetapi bila difikirkan pelajaran yang saya dapat dan bagaimana saya mengaplikasikannya terutama ketika berhadapan dengan kategori-kategori manusia membuatkan saya rasa ia amat berguna.

Kini. Saya cuba memisahkan diri saya daripada kerjaya yang saya sukai banyak sebab musabbab yang membuatkan saya memilih jalan ini walaupun dengan separuh hati juga pada mulanya. Nantilah apabila berkesempatan saya akan kongsikan mengapa saya membuat keputusan yang sungguh tragis ini.

No comments:

Post a Comment